OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om verksamhetsområdet:
Verksamhetsområde IT och utveckling vid Statens servicecenter ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster samt möjliggöra och stödja i IT-relaterad utveckling på myndigheten utifrån våra kunder och användares behov.
Verksamhetsområdet bedriver huvuddelen av verksamheten i Östersund men har medarbetare även i Gävle, Norrköping och Göteborg. Verksamhetsområdet består av fem enheter, IT-projektenheten, Utvecklingsenheten, IT-leveransenheten, IT-förvaltningsenheten och Ledningsstöd IT & utveckling. Vi är totalt cirka 60 medarbetare som representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Om enheten och tjänsten:
Du kommer att tillhöra IT leveransenheten som idag består av 17 medarbetare. IT leveransenheten ansvarar för installation, applikationsdrift, teknisk förvaltning inklusive åtgärda IT-incidenter och support av myndighetens interna IT-produktion. Vidare ansvar enheten för myndighetens tekniska integrationer mot externa och interna parter, systemutveckling och behörighetsadministration.
Som förvaltningsledare för Integrationsförvaltningen ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutad förvaltningsplan. I uppdraget ingår även att vara operativ gruppledare för 6-8 tekniker och utvecklare.
Idag använder Integrationsförvaltingen Microsoft BizTalk Server som grund. Statens servicecenter har idag runt 170 myndigheter anslutna till sina tjänster via denna förvaltning, parallellt med interna systemintegrationer. Totalt hanteras runt 1600 aktiva integrationer. Majoriteten av integrationerna är fil-integrationer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I arbetet som IT-Förvaltningsledare för förvaltningsområdet integration kommer du att säkerställa att Statens servicecenter har kvalitativa, säkra och kostnadseffektiva integrationslösningar på våra integrationsplattformar.
Du ansvarar för att ta fram och genomföra förvaltningsplaner med tillhörande aktiviteter och budget. Du säkerställer att gällande riktlinjer efterlevs. Din vilja att bygga upp och underhålla många kontaktytor hos verksamheten, externa parter och samverkanspartners är viktig för att lyckas med uppdraget. Du säkerställer att alla tekniska samband fungerar tillfredsställande.
Som gruppledare ansvarar du för resurs- och produktionsplanering. Integrationsförvaltningen tar emot beställningar av nya och förändrade integrationer. Beställningarna avser både uppsättningar av fil-integrationer och utveckling av API-integrationer. Parallellt säkerställa stabil applikationsdrift med monitorering, incidenthantering och support. Den operativa planeringen och uppföljningen sker idag genom agila ceremonier såsom stå-uppmöten, sprintplanering med metoder som Backlog och Kanban.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen alternativt jämförbar kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Gedigen erfarenhet av att ha arbetat som tjänsteägare, förvaltningsledare, systemägare, systemansvarig eller motsvarande roll på utförar- eller beställarsidan, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av IT-tjänstestyrning eller förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare
• Erfarenhet av operativ arbetsledning
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Du trivs att arbeta i team, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av agila metoder och arbetssätt
• Erfarenhet av systemintegration genom fil- och API-integration
• Erfarenhet av ledning/styrning av server- och applikationsdrift
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis 6 månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Resor i tjänsten kan bli aktuellt.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 15 januari 2023.
Intervjuer kommer preliminärt att hållas via Skype vecka 4 2023 och fysiskt på Östersundskontoret vecka 5 2023. Eventuellt säkerhetsprövningssamtal genomförs fysiskt på Östersundskontoret.
För att kunna göra en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.