OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad för framtidens it-lösningar inom Socialstyrelsen?
Socialstyrelsen har som mål att inom några år ligga långt fram i den digitala utvecklingen. För att lyckas med detta uppdrag behöver vi förstärka vårt team med ytterligare en förvaltningsledare IT som vill arbeta med att driva och utveckla Socialstyrelsens fortsatta digitaliseringsresa.
Du kommer inledningsvis att arbeta som förvaltningsledare IT i två olika förvaltningsobjekt. De två förvaltningsobjekten är Digitala kunskapsstöd och Digitala utbildningstjänster. Digitala kunskapsstöd stödjer verksamheten att tillgängliggöra försäkringsmedicinskt beslutsstöd, nationella riktlinjer och indikatorer i digitalt format genom bland annat API:er. Digitala utbildningstjänster förvaltar myndighetens LMS, dvs det digitala stödet för att exempelvis administrera och publicera kurser och konferenser, följa upp kurser och konferenser samt stöd för att producera webbaserade utbildningar.
Som förvaltningsledare IT har du ansvar för att, tillsammans med förvaltningsledaren från verksamheten, driva förvaltnings- och utvecklingsfrågor i dessa objekt. Du kommer att ha både ett långsiktigt och kortsiktigt perspektiv i uppdraget. Socialstyrelsen förvaltningsstyrningsmodell är baserad på pm3-modellen.
Myndigheten samarbetar med externa leverantörer för stöd i vidareutveckling och applikationsförvaltning. Du kommer ha en projektledande roll för att styra leverantörer och leda it-specialister inom objekten. I dialog med förvaltningsledaren från verksamheten har du överblick över aktuella ärenden och grupperar och prioriterar dem. Tillsammans omsätter ni verksamhetens behov och krav till it-lösningar.
Som förvaltningsledare ser du det som en självklarhet att arbeta med kontinuerliga förbättringar av processer och rutiner. I ditt uppdrag ingår även att säkerställa att systemstödet har en hög service- och kvalitetsnivå och ansvara för att förvaltningsplanen genomförs.
Kvalifikationskrav
• Akademisk utbildning inom it eller motsvarande som vi finner likvärdig.
• Van vid att kommunicera med verksamheten och omsätta behov till it-lösningar.
• Vana att estimera it-behov avseende tid och komplexitet för att kunna ta fram väl genomarbetade budgetunderlag.
• Erfarenhet av leverantörsstyrning.
• Erfarenhet av att arbeta i projekt som styrs enligt etablerade projektstyrningsmodeller och/eller förvaltning som styrs enligt pm3 eller andra styrningsmodeller som vi bedömer likvärdiga.
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.
För att trivas i rollen som förvaltningsledare IT behöver du vara strukturerad och analytisk samt ha ett helhetstänk, vilket innebär att du snabbt kan skapa dig en överblick kring ditt arbete och göra relevanta prioriteringar. Du behöver också vara en problemlösningsorienterad och driven person som tar ägandeskap för dina arbetsuppgifter. Du kommer att både arbeta självständigt och tillsammans med andra beroende på de olika uppgifternas karaktär. Du har också en vilja att vara delaktig i förändringsarbete och skapa förutsättningar för nya arbetssätt och metoder.
Vid rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du även har:
• erfarenhet av arbete inom statlig/offentlig förvaltning
• erfarenhet av agila systemutvecklingsmetoder och rollen scrum master
• erfarenhet av att själv ha jobbat som systemutvecklare
• erfarenhet av JIRA, Confluence, Sharepoint.
Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid, med start snarast efter överenskommelse, och med provanställning på sex månader. Din tjänstetitel blir förvaltningsledare med placering i Stockholm.
Välkommen med din ansökan senast den 17 maj 2022. I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder också bra villkor för friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Åsa Stridsman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Frida Ranft för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055