OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
IT-avdelningen är lokaliserad i Östersund, Gävle och Norrköping och består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 50 medarbetare och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Du kommer att tillhöra IT förvaltningsenheten som består av cirka 15 medarbetare. Enheten IT-förvaltning ansvarar för att leda den IT-nära förvaltningen i enlighet med myndighetens förvaltningsmodell. Tillsammans med de andra förvaltningsledarna ansvarar du för planering, prioritering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutade förvaltningsplaner, vilka syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra IT-tjänster och användarstöd. Som förvaltningsledare ansvarar du för förvaltningsbudget och löpande uppföljnings- och prognosarbete. Du säkrar att IT-tjänsterna är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer. Du deltar kontinuerligt i enhetens fortsatta arbete med kontinuitetsplanering, utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I arbetet som Förvaltningsledare på IT för förvaltningsområdet Lön ska du säkerställa att Statens servicecenter har ett kvalitativt och kostnadseffektivt systemstöd. Du ansvarar för att verkställa den IT-nära delen av förvaltningsplanen med tillhörande aktiviteter och budget. Du stöttar arbetet med att driva den strategiska planen gällande förvaltningsområden och i samarbete med verksamheten upprätta förvaltningsplan för kommande period. Du säkerställer att gällande riktlinjer efterlevs. Din vilja att bygga upp och underhålla många kontaktytor hos verksamheten och de externa leverantörerna är viktig för att lyckas med uppdraget. Du säkerställer att alla tekniska samband (t.ex integrationer, inloggning) fungerar tillfredsställande. Ditt ansvar är också att säkerställa att externa leverantörer styrs utifrån gällande rutiner och finns tillgängliga vid behov.
Vi är en dynamisk verksamhet så arbetsuppgifter och ansvarsområden över tid, kan variera utifrån myndighetens behov. Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter. Du stöttas med kompetenta arbetskollegor och utbildningsmöjligheter för din fortsatta utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande examen alternativt jämförbar kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Gedigen erfarenhet av att ha arbetat som tjänsteägare, förvaltningsledare, systemägare, systemansvarig eller motsvarande roll på utförar- eller beställarsidan, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av IT-tjänstestyrning eller förvaltningsstyrning
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Du trivs att arbeta i team, såväl som självständigt
• Du har god vana av att kommunicera, såväl med leverantörer som med användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt
Dessutom är det meriterande om du har:
• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av upphandling under Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund, Gävle eller Norrköping. Resor i tjänsten kommer bli aktuellt, bl a till Östersundskontoret där stor del av IT-avdelningen finns.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 2 februari.
Intervjuer kommer preliminärt att hållas via Skype vecka 6 2022 och fysiskt på Östersundskontoret vecka 7 2022. Eventuellt säkerhetsprövningssamtal genomförs fysiskt på Östersundskontoret vecka 7 2022.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.