Förvaltningsledare IT med inriktning mot ärendehantering

Förvaltningsledare IT med inriktning mot ärendehantering

Arbetsbeskrivning

Är du verksam inom IT och söker nya utmaningar som ledare? Är du intresserad av att få IT-stöd att harmoniera med processbaserade arbetssätt och vill vara en del i utvecklingen av en samhällskritisk verksamhet? Då kan detta vara helt rätt tjänst för dig! Här finns en unik möjlighet att påverka utformningen av IT-stödet för Region Östergötlands stöd- och serviceverksamhet, där ärendehanteringssystemet är centralt.

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en förvaltningsledare IT med huvudsaklig inriktning mot ärendehanteringssystem.

Inom Region Östergötland pågår sedan en tid tillbaka en omfattande digitaliserings- och förändringsresa. Förvaltningsorganisationen har en central roll i det arbetet, och som förvaltningsledare IT skulle du bli en av våra nyckelspelare. Förmodligen jobbar du som förvaltningsledare, projektledare, teamledare eller motsvarande idag och vill bredda din erfarenhet mot en stor IT-organisation som levererar samhällsnytta till länets samtliga invånare. Hos Region Östergötland finns möjligheten att göra skillnad på riktigt.

Som en del i den omfattande digitaliseringsresan pågår en konkurrensutsättning av Regionens främsta ärendehanteringssystem inklusive kundportal, kunskapshantering, beställningshantering och CMDB. Systemet nyttjas av regionens samtliga stödverksamheter, däribland IT, HR, Ekonomi, Fastighet, Medicinsk teknik, Patientadministration och Logistiktjänster. Som förvaltningsledare IT kommer du att driva implementationen av det upphandlade IT-stödet, tillsammans med projektledare och verksamhetsnära förvaltningsledare, och i nära samverkan med berörda verksamheter. Målet med införandet är att tillhandahålla ett nytt, modernt och ändamålsenligt IT-stöd för ärendehantering.

I din anställning kommer du att vara en del i Region Östergötlands IT-organisation inom enheten Teknikförvaltning stödsystem, som tillhandahåller IT-system för HR, Ekonomi och Inköp, samt ärendehantering, dokumenthantering och webb för all övrig verksamhet inom Region Östergötland. Inom enheten har du tillgång till tekniskt erfarenhetsutbyte med andra kollegor inom IT. Arbetet sker i förvaltningsobjekt i nära samarbete med olika verksamhetsparter inom respektive område.

Mer information om att arbeta inom Teknikförvaltning stödsystem hittar du https://www.regionostergotland.se/ro/jobb-och-utbildning/att-jobba-hos-oss/arbeta-med-it-och-medicinsk-teknik https://vimeo.com/788286220/dec52c3d05.

I rollen som förvaltningsledare IT är du tillsammans med förvaltningsledare verksamhet huvudansvarig för att driva och utveckla det IT-stöd som förvaltningsobjektet tillhandahåller. I uppdraget ingår att samla in verksamhetsbehov, ta fram förvaltnings- och utvecklingsplan för objektet samt att leda förvaltningsmöten. Du ansvarar för möten med leverantörer med fokus på teknik. Du följer upp aktiviteter samt rapporterar till styrgrupp. Tillsammans med Förvaltningsledare verksamhet leder du en grupp om tre verksamhetsnära och tre IT- nära specialister i förvaltning och utveckling av stödet till verksamheterna.

Anställningen är en tillsvidareanställning inom Region Östergötland med placering på Klostergatan 19c i Linköping med möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter. Start enligt överenskommelse.

Utbildning och erfarenhet
- Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom IT/teknik eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig.
- Det är meriterande om du har kännedom eller erfarenhet av ITIL och förvaltningsmodellen pm3.
- Du har erfarenhet av att självständigt driva projekt med fokus på tekniska lösningar inom IT samt erfarenhet av implementation av större system
- Du har erfarenhet av arbetsledning på operativ och taktisk nivå.
- Du har erfarenhet av att rapportera och presentera resultat och frågeställningar inför lednings- och styrgrupper.
- Du har dokumenterad generell IT-kompetens samt intresse och förståelse för alla delar i en IT-lösning från teknisk infrastruktur till användarupplevelse.
- Du har förmågan att förstå verksamhetsbehov och översätta dessa till tekniska krav.
- Det är meriterande om du har erfarenhet av offentlig verksamhet

Personliga egenskaper
- Du har en stark egen drivkraft och trivs med att leda andra.
- Du trivs med att planera och strukturera arbetet och sätta upp tidsramar och mål.
- Du tycker det är roligt och givande att samarbeta med andra för att uppnå resultat.
- Du är trygg i dig själv och är öppen för att dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper, lära av andra samt att ta ansvar för din egen kompetensutveckling.
- Du har förmåga att kommunicera tekniska frågor obehindrat på svenska och engelska och har erfarenhet av att målgruppsanpassa kommunikationen. 

Ansökan och anställning
Läs gärna här om https://www.regionostergotland.se/ro/jobb-och-utbildning/dina-formaner.


Inför anställning i ett patientnära arbete inom Region Östergötland kommer du att få fylla i en https://ledsys.lio.se/Document/Document?DocumentNumber=54500.


Varmt välkommen in med din ansökan! Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.

Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Östergötland har upphandlade avtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: IT Utveckling
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 mars 2023
  • Ansök senast: 22 april 2023

Liknande jobb


IT-koordinator till samhällsviktiga kommunikationstjänster

IT-koordinator till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

19 december 2024

18 december 2024