Förvaltningsledare IT Servicedesk

Förvaltningsledare IT Servicedesk

Arbetsbeskrivning

Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!


Den koncernövergripande IT funktionen på Göteborg Energi är samlad under verksamhetsområdet Utveckling och Digitalisering som ansvarar för utvecklingsförmåga och digitalisering inom koncernen. Vi har som uppdrag att utveckla och förvalta infrastruktur, IT-tjänster och säkerställa en kvalitativ intern service avseende IT-stöd till koncernen, så att övrig verksamhet kan vidareutvecklas och fokusera på sin kärnverksamhet. En viktig del av uppdraget är att samverka med verksamhetens parter för att säkerställa att varje medarbetare och kund har de IT-stöd de behöver för att effektivt utföra sina uppgifter.

Avdelning IT-system och Plattformstjänster är uppdelad i fyra enheter. Nu söker enheten Infrastruktur och Plattformar som ansvarar för infrastrukturdriften en Förvaltningsledare IT för tjänsteområdet Servicedesk.

Enheten ansvarar för infrastruktur och drift inom fem tjänsteområden (Telefoni, Datacenter, Integration, IT-Arbetsplats och Servicedesk) där du kommer att ingå i ett team bestående av 12 andra personer i rollerna förvaltningsledare och systemspecialister. och du kommer ingå i ett team av idag 12 andra personer. Drifttjänsterna är outsourcade sedan 2016.

Om jobbet

Som förvaltningsledare IT inom tjänsteområde Servicedesk ansvarar du för att utveckla Servicedeskfunktionen och driva arbetet att verkställa förvaltning enligt överenskommet mål. Du har god förståelse för verksamhetens behov samt stor kunskap avseende teknik och plattformar, Du har stor erfarenhet kring ServiceNow och vana i att utveckla ärendeflöden och förstår vad som är viktigt när det gäller att erbjuda service som uppfattas kompetent och positiv. Genom denna kunskap utvecklar du tjänsterna för att säkerställa verksamhetens behov.

Vidare ansvarar du för:

Uppföljning och rapportering av Servicedeskområdets IT-kostnader och avtal samt bereder beslutsunderlag till förvaltningsobjektets styrgrupp.
Efterlevnad av kontrakt/avtal med leverantörer inom objektet.
Att säkerställa användbarheten/tillgängligheten enligt SLA med leverantörer.
Fånga verksamhetens behov och erbjuda bästa lösningen.
Du agerar beställare mot leverantörer och internt är du leverantör av tjänster.
Tjänsten innebär inget personalansvar, men till viss del arbetsledning. Exempel på arbetsuppgifter är att säkerställa att de integrationer som levereras möter de behov som finns över tid.

Vem är du?

För att passa i den här rollen behöver du kunna arbeta drivande, ansvarsfullt och strukturerat. Som person är du lyhörd och har en god förmåga att bemöta kunder och samarbeta med olika intressenter, både internt och externt. Du har god vana att hantera interna kundkontakter och du har förståelse för verksamhetens behov, helhetssyn, planering, uppföljning, ekonomi och avtalshantering. Vi söker efter dig som har ett analytiskt förhållningssätt med förmåga till självständig problemlösning för att säkra en stabil och bra användarmiljö. Vidare är du engagerad, teamorienterad och bidrar till effektivisering och förbättring. Du kan genomföra förändringar med god kvalité och trivs att tillsammans med andra utveckla och hitta lösningar samt att åstadkomma resultat.

Du har:

Högskoleexamen inom IT/systemvetenskap eller eftergymnasial utbildning inom IT och minst 3 års erfarenhet som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren
Ett par års erfarenhet av förvaltningsledning alternativt projektledning inom Servicedeskområdet med kompetens om underliggande infrastruktur motsvarande kompetensområdena; Ärendesystem och CMDB som t.ex. ServiceNow, Hur man arbetar inom en servicedesk samt Teknisk Förståelse av servrar, databaser och datastrukturer.
Mycket god svenska och engelska, i både tal och skrift
Det är meriterande om du har god kompetens inom ServiceNow plattform, ITIL och PM3 utbildning, samt är van att arbeta i outsourcad leverans med avtal och upphandling.

Jobba med oss

Som anställd hos oss på Göteborg Energi kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Det ska vara tryggt att jobba med oss. Men det ska kännas roligt också. Hos oss har du fina möjligheter att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Läs mer om vårt erbjudande på   goteborgenergi.se/jobbamedoss

Göteborg Energi präglas av öppenhet och respekt för olikheter men också goda värderingar, hög miljömedvetenhet och stark vilja att lyckas. Vi arbetar för en jämn fördelning av kvinnor och män och ser gärna en spridning i etnisk och kulturell bakgrund hos personalen. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jens Nordberg, Avdelningschef
031-3464166, 0706-983886
SACO Maria Andersson Iseppi, ordförande
031-626408
Vision Svante Karlsson
031-626046, 0707-626046
Dennis Ossman, enhetschef
031 - 62 67 80, 0761-06 26 63
Pia Hellström
031-626766, 070-7626766
Vision Ulf Berndtsson, vice ordförande
031-626100, 0725-003860

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborg Energi Göteborg Energi
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 november 2022
  • Ansök senast: 11 december 2022

Besöksadress

Box 53
None

Postadress

Box 53
Göteborg, 40120

Liknande jobb


20 november 2024

18 november 2024