OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer och en viktig del i uppdraget är att kunna planera, följa upp och utveckla tjänster som levereras av externa leverantörer för att säkerställa leverans av IT-tjänsterna enligt framtaget ramverk, uppsatta KPI:er och gemensamma mål.
Du ansvarar för IT-tjänsterna Digital arbetsplats, Samarbetstjänster, Fjärrskrivbord samt Utskriftstjänster, där du arbetar tätt med vår samverkanspartner försäkringskassan för att säkerställa att myndigheten har en stabil och effektiv arbetsplats för slutanvändare och medborgare. En vilja att efterleva beslutade processer (exempel incidentprocess, changeprocess) och att bidra till processer som vi kan komma att utveckla är en förutsättning. Du ansvarar för att ta fram och genomföra förvaltningsplaner, förvaltningsbudget, prognos och uppföljning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande utbildning
• Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning och grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av externa IT-leverantörer
• Haft eget budgetansvar, inklusive att skapa initial budget, uppföljning och förändring.
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt
• Du trivs att arbeta i lag, såväl som självständigt.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet av upphandling under Lag om offentlig upphandling (LOU).
Övrigt
Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Anställningen är placerad i Östersund och är tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast efter
överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 16 augusti 2020.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.