OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet som förvaltningsledare på IT syftar till att säkerställa att Statens servicecenter har ett kvalitativt och kostnadseffektivt systemstöd. Du ansvarar för att styra den IT-nära delen av förvaltningen för de system och tjänster som tillhör förvaltningsobjektet samt genomföra den årliga förvaltningsplanen. Du arbetar med att avropa/upphandla, implementera och förvalta ny funktionalitet. Du har också ett ansvar för förvaltningsbudget, prognos och uppföljning kopplat till förvaltningsobjektet. I rollen ingår även att följa upp SLA:er och avtal för förvaltningsobjektet som levereras av extern part. Du stöttar arbetet med att driva den strategiska planen gällande förvaltningsobjektet och i samarbete med verksamheten upprätta förvaltningsplan för kommande period. Du säkerställer att gällande riktlinjer, exempelvis för informationssäkerhet efterlevs för förvaltningsobjektet.
Du ansvarar för att:
• Säkerställa att förvaltningsplanens IT-relaterade mål verkställs inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt
• Säkerställa att system är tillgängliga för verksamheten enligt överenskomna servicenivåer (SLA)
• Säkerställa att all tekniska samband (t.ex integrationer) fungerar tillfredsställande
• Säkerställa att kontinuerliga icke-funktionella tester genomförs
• Säkerställa att externa leverantörer styrs utifrån gällande rutiner (t.ex samverkansmodell)
• Säkerställa att systemet uppfyller krav i lagar, regler och riktlinjer (t.ex Riktlinje för Säker IT (10412-2016/1211)
• Styra den it-mässiga delen av förvaltningen för de system och tjänster som tillhör förvaltningsobjektet och genomföra den årliga förvaltningsplanen.
• Driva arbetet med att avropa/upphandla, implementera och förvalta ny funktionalitet för förvaltningsobjektet
• Utgöra hierarkisk eskaleringspunkt för incidenter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande utbildning
• Erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare eller systemansvarig
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning och grundläggande projektstyrning inom IT
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av externa IT-leverantörer
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att upprätthålla motivation och effektivitet tills att arbetet är utfört
• Du har förmågan och trivs med att arbeta i lag, såväl som självständigt.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av implementering av grundläggande ITIL Processer
• Erfarenhet om upphandling under Lag om offentlig upphandling (LOU)
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund. Anställningen innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan senast 20 september 2020.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 40, intervjuerna kommer att genomföras digitalt (Skype).
Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.