Förvaltningsledare, klient och mobilitet

Arbetsbeskrivning

Rikspolisstyrelsen söker förvaltningsledare för klient och mobilitet till Polisens verksamhetsstöd, enheten för Polisväsendets it-service (PVIT), Klientgruppen i sektionen Teknisk Infrastruktur.

Rikspolisstyrelsen har ett nationellt samordningsansvar för landets 21 polismyndigheter. Rikspolisstyrelsen består av ett huvudkontor, Polisens verksamhetsstöd, Polishögskolan, Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen. Riksdagen har fattat beslut om att Rikspolisstyrelsen och polismyndigheterna ska samlas i en myndighet 2015 vilket innebär att nuvarande organisation kommer att förändras.

Klientgruppen är en del av PVIT och arbetar med drift, support och förvaltning av Polisens PC-koncept, mobilitet, e-post, terminalservices, applikationsportfölj, kontorsapplikationer och applikationspaketering. Det pågår och planeras mycket utveckling inom polisens infrastruktur där gruppens medverkande är nödvändig och därför söker vi fler som kan hjälpa till att leverera det IT-stöd som polisen behöver.

ARBETSUPPGIFTER
Som medarbetare i gruppen kommer du som förvaltare för klient och mobilitet arbeta i en stor och komplex it-miljö. Arbetet innebär att förvalta polisens PC-arbetsplats och den teknik som ingår för att möjliggöra leverans till verksamheten. I uppdraget ingår att upprätta förvaltningsplaner, samordna arbetet med PC-arbetsplatsen inom gruppen, sektionen och enheten och vid behov mellan olika projekt. I uppdraget ingår också att förvalta infrastrukturen för våra mobila lösningar. Genom att klientgruppen ansvarar för leverans inom områdena e-post, klient, sms-tjänst, applikationsportfölj samt kontorsapplikationer kommer du även bidra inom dessa områden.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
- Ansvara för teknisk förvaltning av PC-arbetsplatsen med ingående tekniker och produkter
- Planera, samordna och leda förvaltningsuppdrag
- Utgöra ett stöd för projekt och förvaltningar inför uppgraderingar eller migreringar
- Följa upp och kvalitetssäkra leveranser
- Medverka och kunna föreslå en framtida it-arkitektur inom området

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har/är:
- bred teknisk kompetens inom PC-hantering, infrastruktur och operativsystem
- flera års erfarenhet från stora organisationer eller stora företag som konsult eller anställd
- gymnasieutbildning, gärna inom data eller teknik
- erfarenhet av att samordna och leda uppdrag eller projekt
- en god kommunikatör både skriftligt och verbalt på såväl svenska som engelska

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet som projekt- eller delprojektledare inom området klientinfrastruktur
- erfarenhet eller kännedom om Lean Production
- kunskaper om ITIL
- erfarenheter av sourcing som kund eller leverantör

PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer höga krav på din förmåga till helhetssyn och att du är mål- och resultatinriktad. Du har lätt för att samarbeta och bygga upp kontaktnät och är lyhörd för verksamhetskrav. Du har god förmåga att kunna växla mellan strategiska och operativa frågor. Omvärldsbevakning är en naturlig del i arbetet för dig.

YTTERLIGARE INFORMATION
Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

VILL DU VETA MER?
Besök Polisens webbplats www.polisen.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: RIKSPOLISSTYRELSEN
  • 1 plats
  • Anställningen inleds med en 6 månaders provanställning
  • Publicerat: 18 juni 2013

Liknande jobb


24 november 2024