Förvaltningsledare – Teknisk plattform

Arbetsbeskrivning

Vill du vara delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad för framtidens it-lösningar inom Socialstyrelsen? Hos oss får du ett stimulerande jobb där du får utvecklas i din yrkesroll varje dag. Vi söker nu vår nya medarbetare till enheten för förvaltning och utveckling.

Om tjänsten
I rollen som förvaltningsledare för objektet Teknisk plattform kommer du ha tät dialog med myndighetens stöd- och sakobjekts förvaltningsledare IT. Du har regelbunden kontakt med objektägaren för Teknisk plattform. Som förvaltningsledare ansvarar du för operativ arbetsledning av it-specialister och taktisk planering av ditt förvaltningsobjekt, samt nära samarbete med Upphandlingsenheten och licens-och avtalskoordinator. Den externa kontakten kommer främst bestå av olika leverantörer. Rollen består också av hantering, prioritering och planering av objektes backlogg, delmål och aktiviteter samt incidenthantering.

I arbetsuppgfiterna ingår även:


• Operativ planering på övergripande nivå samt på mer detaljnivå med respektive teknikergrupp
• Taktisk planering av förvaltningsobjektet
• Ta fram och kontinuerligt uppdatera objektets förvaltningsplan och budget
• Föredra ärenden i styrgrupper
• Statusrapportering
• Omvärldsbevakning

I myndighetens strategiska inriktning finns en ambition att myndigheten ska ligga långt fram i den digitala utvecklingen. IT-organisationen får ett allt större uppdrag.
Här har du stora möjligheter att vara med och påverka framtida arbetsprocesser – vi är i en förändringsresa.
Hos oss kommer du att bidra till viktiga samhällsnyttor. Ditt arbete spelar roll på riktigt.

Enhetens uppdrag är att bemanna myndighetens tio förvaltningsobjekt samt myndighetens digitaliseringsprojekt med IT-specialister.
Enheten ansvarar för såväl förvaltning som utveckling då vi ser på IT med ett helhetsperspektiv.
Välkommen till ett trevligt gäng med stora ambitioner!

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har en stor initiativförmåga och följer upp uppsatta mål, som person drivs du av att lösa problem och du har ett strukturerat arbetssätt. Vi lägger stort vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har            


• Vi ser att du har relevant utbildning inom IT eller motsvarande kunskaper som du fått genom arbete som vi bedömer är likvärdig.
• Erfarenhet av att arbeta som Förvaltningsledare, eller motsvarande roll som vi bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av att ha arbetat operativt med infrastruktur i en IT-driftsorganisation.
• Erfarenhet av att arbeta med IT-lösningar som hanterar sekretessbelagd information med högt skyddsvärde.
• Svensk medborgare
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska..

 

Det är meriterande om du har


• Det är meriterande om har akademisk utbildning på högskolenivå med it-inriktning.
• Det är meriterande om du har gått en projektledarutbildning
• Det är meriterande om du har gått en PM3 utbildning
• Erfarenhet av uppdrag (som konsult eller anställd) inom statlig/offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av JIRA, Confluence, Sharepoint.
• Meriterande att ha jobbat med utrullning av större tekniska /infrastrukturella förändringar/system
• Meriterande att ha jobbat med fleråriga planer och systemskiften
• kunskap om ITIL
• kunskap om PM3 förvaltningsmodell

Bra att veta
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar dagar i veckan. Din tjänstetitel blir förvaltningsledare och din placering är på enheten för förvaltning och utveckling.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte ansöka med ett personligt brev.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Åsa Stridsman. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Eva Bennich Rathsman. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 14 juni 2023

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 maj 2023
  • Ansök senast: 14 juni 2023

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


6 november 2024

6 november 2024

6 november 2024

6 november 2024