Förvaltningsledare Verksamhet till servicekontor - Gävle

Förvaltningsledare Verksamhet till servicekontor - Gävle

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen ledningsstöd finns inom division medborgarservice där servicekontorsverksamheten bedrivs med hjälp av cirka 800 servicehandläggare på 118 servicekontor. Ledningsstöd ansvarar dels för stöd till medarbetare och chefer, dels för samordning och resurser till divisionens verksamhetsutveckling. Verksamhetsuppföljning, projekt- och förändringsledning, systemstöd för verksamheten, internkommunikation, och kompetensutvecklingsinsatser är exempel på avdelningens arbetsuppgifter. Avdelningen ansvarar även för samverkan mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Avdelningen har 16 medarbetare och är uppdelad i två enheter, enheten för utveckling och enheten för produktion och förvaltning. Avdelningen ledningsstöd kännetecknas av hög kompetens, trevliga kollegor och ett högt engagemang. Ledarskapet är inkluderande och med en hög grad av tillit.

Under 2022 – 2025 är fokus på att öppna nya servicekontor enligt regeringens uppdrag och att utveckla samverkan med andra myndigheter parallellt med utveckling av arbetssätt, teknik och systemstöd.

Nu söker vi en driven, strukturerad och utvecklingsinriktad Förvaltningsledare verksamhet, till enheten för produktion och förvaltning som ersättning för nuvarande förvaltningsledare som går vidare till ett annat internt uppdrag.

Förvaltningsobjekten är köhanteringssystemet på servicekontor och ett systemstöd för bokning av besöksrum på servicekontor. Köhanteringssystemet ger förutom stöd med köhantering det vill säga kölappar, ködisplayer och så vidare, även funktionalitet för att mäta kundnöjdhet, tidsbokning för vissa ärendeslag och inte minst underlag för verksamhetsuppföljning då alla besök och ärenden registreras. Förutom systemstöden nyttjar servicehandläggarna teknik såsom så kallade kundarbetsplatser, videomötesteknik för stöd till kunder på distans och externa verksamhetssystem.

Du rapporterar till enhetschef som är placerad i Stockholm, medan dina kollegor finns i Stockholm och i andra delar av landet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tillsammans med förvaltningsledare IT ansvarar du för planering, leverans och uppföljning i enlighet med beslutad förvaltningsplan, vilken syftar till att vidmakthålla och vidareutveckla våra system och användarstöd. Du ansvarar för förvaltningsbudget och uppföljnings- och prognosarbete. Du säkrar att system och användarstöd är tillgängliga enligt överenskomna servicenivåer. Du stöttar även i arbetet med den strategiska planeringen för förvaltningsområdet och den årliga förvaltningsplanen. Du säkerställer också att gällande riktlinjer efterlevs. Förvaltningsarbetet sker enligt förvaltningsmodellen SVIT.

Förutom förvaltningsledarrollen samordnar du också verksamhetens teknikrelaterade frågor gentemot andra förvaltningsledare på IT-avdelningen avseende telefoni, videomöte m.m.

Med utgångspunkt i din roll deltar du i utvecklingsprojekt av olika slag. Du säkrar en nära dialog med verksamheten och att behov samlas in och omhändertas samt att systemen är användbara. Utvecklingen sker tillsammans med dina kompetenta kollegor och ger dig en möjlighet att utvecklas inom ditt ansvarsområde. Din vilja och förmåga att bygga upp och underhålla många kontaktytor i verksamheten är viktig för att lyckas med uppdraget.

Sammanfattningsvis är du trygg med arbetssättet inom förvaltningsorganisationen, du går igång på mixen av återkommande arbetsuppgifter och utvecklingsaktiviteter och inte minst trivs du med att jobba i olika konstellationer där både du själv och verksamheten utvecklas.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Relevant akademisk examen som systemvetare, ingenjör eller motsvarande som bedöms som relevant för tjänsten
• Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare, systemägare, eller systemansvarig eller motsvarande, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av projektledning eller verksamhetsutveckling i projektform
• Erfarenhet av att ha arbetat med uppföljning av IT-leveranser som utförare eller beställare

Vidare ska du ha följande förmågor:


• Du trivs i en vardag med många kontaktytor och fokus på utveckling och förbättring
• Att uppfylla mål med stor drivkraft att åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att få genomslag hos andra genom att du är förtroendeingivande internt såväl som externt
• Du trivs att arbeta i lag, såväl som självständigt
• Att bidra positivt till arbetsgruppens klimat
• Att kommunicera väl i tal och skrift och är trygg med att kommunicera såväl med leverantörer som med enskilda användare
• Du har ett säkerhetsmedvetet förhållningssätt och god förståelse för IT-teknisk säkerhet

Dessutom är det meriterande om du har:


• Erfarenhet från annan statlig verksamhet
• Erfarenhet av arbetssätt enligt förvaltningsmodell som Pm3, SVIT etc.

Övrigt
Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.

Anställningen är placerad i Stockholm eller Norrköping. Resor kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 20 februari 2022. I din ansökan ska det tydligt framgå år och månad för dina arbeten samt en kort beskrivning kring arbetsuppgifterna. Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 8-9.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Liknande jobb


Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024

19 november 2024