OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Vi söker förvaltningsledare inom området lön som vill förvalta och vara med och driva utvecklingen framåt inom löneområdet. Totalt är vi drygt 400 medarbetare inom division myndighetsservice som arbetar med service mot andra statliga myndigheter.
Tjänsten ligger inom ramen för avdelningen Ledningsstöd som har verksamhet i Östersund, Gävle, Stockholm och Norrköping.
Avdelningen för Ledningsstöd har verksamhetsansvar för:
• Samordning och planering för anslutning av nya kundmyndigheter till våra tjänsteområden.
• Förvaltning av divisionens verksamhetssystem.
• Divisionens utvecklingsarbete.
• Processarbetet inom divisionen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i verksamhetssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal.
I arbetet som Förvaltningsledare inom förvaltningsområdet lön ska du säkerställa att Statens servicecenter har ett kvalitativt och kostnadseffektivt systemstöd. Rollen innebär förvaltning och utveckling av lönesystemet. Du ansvarar för att förvaltningsplanen med tillhörande aktiviteter verkställs samt medverkar i budgetarbetet.
Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, främst mot kärnverksamheten, IT-, rätts- och inköpsavdelningen. Kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanligt förekommande. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är frågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten.
Du har ett leverantörsstyrningsansvar gentemot leverantörer av tjänsten/erna. Det innebär att ha ett affärsmässigt förhållningssätt.
Förvaltningsledaren medverkar vid upphandling av systemstöd samt verkar för ett gott utvecklingssamarbete med leverantören under pågående avtalsperiod. Bidrar i hantering av avtalstvister och andra frågor kopplade till avtalsförvaltning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleexamen inom systemvetenskap eller personal/ekonomi, alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst 3 års erfarenhet av förvaltningsledning/systemförvaltning
• Erfarenhet av förvaltning av personal/lönesystem
• Erfarenhet av avtals- och leverantörsuppföljning
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Genuint intresse för förvaltningsledning
• Trivs med att få och ta ett stort ansvar för ditt arbetsområde
• Ha en god analysförmåga med förmåga att lösa problem.
• Ha god samarbetsförmåga, både med interna- och externa parter.
• Vara mål- och resultatinriktad.
• Är nyfiken på utvecklingen inom ditt område och har stor personlig drivkraft och engagemang
• Kunna skapa ordning och strukturer men har samtidigt ett pragmatiskt förhållningssätt
• Kunna kommunicera väl på svenska både muntligt och skriftligt.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Kunskap/erfarenhet av personal/lönesystem ex. Heroma, Primula
• Erfarenhet av att arbeta med agila metoder, ex. scrum, kanban
• Erfarenhet av upphandlingsarbete under lagen om offentlig upphandling(LOU)
• Erfarenhet av att arbetat utifrån systemförvaltningsmodell/processer, ex. PM3, ITIL
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och heltid. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad antingen i Stockholm, Östersund, Gävle, Norrköping. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 15 oktober 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.