OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad.
Det bor cirka 133 000 invånare i området. Inom Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1800 medarbetare inom förskola, socialtjänst, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, äldreomsorg och stadsmiljö.
Vi söker dig som vill arbeta som förvaltningsövergripande verksamhetscontroller och bidra med din kompetens kring planering, uppföljning, riskhantering, verksamhetsutveckling samt som kvalificerad utredare i en variation av frågor. I rollen kommer du arbeta tillsammans med kollegor i en miljö som kännetecknas av arbetsglädje och ett öppet klimat.
Uppdraget som verksamhetscontroller
Verksamhetscontrollernas uppdrag är att ge nämnden bästa möjliga förutsättningar för att fatta beslut och ge förvaltningsledningen väl underbyggda och allsidigt belysta beslutsunderlag.
Du genomför utredningar och svarar på exempelvis skrivelser, remisser och medborgarförslag i form av tjänsteutlåtanden samt skriver rapporter. Tillsammans med dina verksamhetscontrollerkollegor tar ni, utifrån stadens system för integrerad ledning och styrning, fram förvaltningens anvisningar och ramar för verksamhetsplanering och uppföljning. Ni analyserar och paketerar nämndgemensamma styrdokument och rapporter utifrån avdelningarnas underlag.
Du arbetar också nära kärnverksamheternas ledning genom att stötta avdelningschefer och stadsdelsdirektör i att samordna och utveckla planering, uppföljning och analys. I ditt närmsta team är ni fyra kollegor med motsvarande uppgifter. Teamet består av olika kompetenser och erfarenheter och nu vill vi framförallt bygga på med erfarenhet att arbeta mot verksamheter som social omsorg barn och unga, förskola och fritid.
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har en akademisk examen, gärna med samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
I övrigt ser vi att du har:
* erfarenhet av samordning, planering, uppföljning och riskhantering
* erfarenhet att skriva tjänsteutlåtanden till nämnd
* arbetat med uppgifter av utredande karaktär och genomfört olika typer av analyser
* erfarenhet av att vägleda andra utifrån ovanstående expertområden och anordna exempelvis workshop eller utbildningar för att få till bra arbetssätt, analyser, underlag och rapporter
* erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, gärna på en förvaltning med motsvarande uppdrag
* god förmåga att hantera det svenska språket både muntligt och som skicklig skribent
* hög digital mognad, rutinerad användare av Office-paketet och system för styrning, ledning och internkontroll.
Du har lätt för att skapa goda relationer genom ditt pedagogiska och pålitliga sätt. Du är prestigelös, flexibel och tycker om att ge god service. Du ser din roll som en del i ett större sammanhang, har förmåga att ta hänsyn till olika perspektiv samt har en problemlösande analysförmåga. Du är även mål- och resultatinriktad med tydligt fokus på uppdraget och van att samarbeta med andra för att nå dit. Du är noggrann, tar stort ansvar, tar initiativ och driver ditt arbete framåt i dialog med andra. Vidare har du god förmåga att göra korrekta avvägningar med avseende till verksamhetens bästa.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
* att arbeta i Stockholms Stad
* arbete i ärendehanteringssystemet Platina eller i planerings- och uppföljningssystemet Stratsys.
Mer om oss på Södermalms stadsdel och avdelningen stab och kansli
Avdelningen Stab och kansli håller samman förvaltningens arbete med verksamhetsplanering och uppföljning och fungerar som stöd och utredningsresurs åt förvaltningsledningen. Vi vägleder och handleder förvaltningens verksamheter inom våra expertområden. Nämndsekretariat, registratur, intern service och samordning av informationssäkerhetsarbetet på förvaltningen, och att samordna samtliga stadsdelsförvaltningars informations- och arkivhantering ingår också i vårt ansvar.
Vi finns till för Södermalmsborna och vårt uppdrag är att ge bästa service, där har du en central och viktig roll.
Kontoret är placerat i nybyggda moderna lokaler på Virkesvägen i Hammarby sjöstad.
Vi erbjuder dig
Vi tillämpar flexibel arbetstid och vinter- och sommararbetstid samt möjlighet till semesterväxling. Förvaltningen bedriver ett aktivt friskvårdsarbete, erbjuder friskvårdsbidrag och möjligheter till en friskvårdstimme per vecka. Som medarbetare hos oss går det att köpa årskort till Stockholms stads simhallar inklusive gym till ett förmånligt pris.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.