OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsarkivet är Sveriges ledande arkiv. Vi är navet som stöder Stockholms stad i att ligga främst när det gäller tillgänglig och öppen information om hela sin verksamhet. Vi gör historien angelägen och relevant så att stockholmare kan skapa sin egen och hela stadens framtid. Våra tjänster är moderna och tillgängliga. Vår attityd är utåtriktad och användarorienterad.
Stadsarkivet är Nordens mest besökta arkiv och tar emot mer än 35 000 besökare per år.
I Stadsarkivet finns över 3 miljoner kartor och ritningar. I e-arkivet förvaras och underhålls handlingar digitalt.
Om eDok och Stadsarkivet
Avdelning eDok ansvarar för att förvalta ärende- och dokumenthanteringssystemet eDok, förvalta de standardiserade arbetssätten (registrering, remisshantering och nämnd- och styrelsehantering) samt se till att det finns utbildningsmöjligheter för systemstödet. Avdelningen eDok ansvarar även för att det ska finnas en fungerande supportorganisation för slutanvändarna, bygga ett tydligt samarbete mellan verksamhetsnära förvaltning och IT-nära förvaltning samt utreda de krav, behov och önskemål som inkommer från stadens förvaltningar och bolag.
Stockholms stad omfattar 30 förvaltningar och 15 bolag med ca 40 000 anställda och eDok beräknas ha upp till 10 000 aktiva användare. Vi söker nu en förvaltningsproduktledare som vill vara delaktig i ett av stadens stora utvecklings- och IT-projekt. Förvaltningsteamet utgörs idag av en avdelningschef, förvaltningsledare, förvaltningsledare-IT, förvaltningsproduktledare, projekt- och förvaltningsadministratör samt second Line support.
Dina arbetsuppgifter
Program eDok har pågått i projektform och ansvarat för att ta fram nya arbetssätt, upphandla systemstöd och implementera detta hos tre pilotorganisationer inom staden. Den 7 juni 2017 gick projektet över till drift hos piloterna och resultatet av programmet kommer att lämnas över till förvaltningsorganisation som nu har påbörjat förvaltningsarbetet. Inom ramen för förvaltningen ligger både breddinförande av systemstöd eDok i hela staden, förvaltning av det standardiserade arbetssättet och systemstödet. Program eDok har letts av Stockholms stadsarkiv där också förvaltningsorganisationen är placerad.
I rollen som förvaltningsproduktledare kommer du erbjudas ett ansvarfullt och omväxlande arbete, där du med din helhetssyn och erfarenhet kommer att vara en del i uppsättningen av förvaltningen av eDok. Som förvaltningsproduktledare är du delaktig i att säkerställa att utveckling sker enligt ställda krav och gällande lagstiftning. Tillsammans med övriga förvaltningsproduktledare säkerställer du att slutanvändarna får det stöd de behöver för att kunna utföra de standardiserade arbetssätten på ett användarvänligt och rättssäkert sätt.
Det ingår också att ansvara och stötta verksamheterna i deras verksamhetsspecifika processer i eDok. Detta kan bland annat röra framtagandet av mallar, information och utbildning. Du kommer att vara ett stöd till verksamheterna i avseendet informationsförsörjning i systemet, exempelvis inom gallring, sökning, rapporthantering och informationssäkerhetsklassning.
Kompetens och erfarenhetskrav
Vi söker dig som har minst en treårig högskoleutbildning eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt. Vi vill också att du har minst 3 års erfarenhet av att arbeta i stora organisationer samt erfarenhet av att arbeta med förvaltning och förvaltningsmodeller (gärna PM3). Vidare har du flerårig erfarenhet av att arbeta i liknande införandeprojekt och då gärna på beställarsidan. Du har kompetens inom förvaltning, informationsmodellering och processansvar.
Det är meriterande om du har en bakgrund som arkivarie eller registrator med kompetens inom styrning av ärende- och dokumenthantering eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt. Det är även meriterande om du har erfarenhet av plattformen Platina samt om du tidigare har arbetat inom en politiskt styrd organisation, gärna inom kommunal verksamhet. Vi ser det också som meriterande om du har kunskaper inom offentlighet och sekretess, PUL eller GDPR.
Vi kommer lägga särskild vikt vid följande kompetenser: Som person är du van vid att hantera olika typer av människor och har lätt för att samarbeta. Du är trygg i dig själv och är självständig i din roll med en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är van vid att leda grupper och har lätt för att få med dig alla till att arbeta mot uppsatta mål och resultat. Vidare är du tydlig i din kommunikation och har en mycket god pedagogisk förmåga.
Vill du vara delaktig i ett av stadens stora utvecklings- och IT-projekt? Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Arbetsplatsen är centralt belägen på Kungsholmen nära Stockholms Stadshus. Vi har flexibel arbetstid och strävar efter att underlätta för dig att kombinera arbete, fritid och familj.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
www.stockholm.se/stadsarkivet
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef Johanna Lidén
08-508 28 294
Biträdande avdelningschef Agneta Geschwind
08-508 28 251
Förvaltningschef Lennart Ploom
08-508 28 345
HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
Erik Benedicto, Avdelningschef
0850828400
Karolina Johansson, HR-konsult
0850811727
Susanna Uppling
08-508 28 346
Erik Benedicto, Avdelningschef
08 508 28 400
Karolina Johansson, HR- konsult
08 508 11 727
Matilda Ekström, avdelningschef
08 50828327