OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Förvaltningsrätten i Karlstad
Förvaltningsrätten i Karlstad är en allmän förvaltningsdomstol i första instans med upptagningsområde Värmlands och Örebro län.
Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är belägen i Rådhuset i centrala Karlstad och delar lokaler med Värmlands tingsrätt.
Förvaltningsrätten har ca 45 anställda och dömer i ett stort antal måltyper, så som socialförsäkrings-och skattemål, mål enligt socialtjänstlagen och lagen om offentlig upphandling, tvångsmål samt en stor mängd andra förvaltningsmål.
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där kommunikation är viktig, beslutsvägarna är korta och ett aktivt medarbetarskap är självklart. Vi ser mycket positivt på de möjligheter som mobilt arbete innebär.
Karlstad är en levande och växande kommun, med starkt näringslivsklimat och universitet. Här finns möjlighet till en trivsam boendemiljö och en innehållsrik fritid. Staden har dessutom ett bra strategiskt läge, med goda och snabba förbindelser med större städer som Stockholm, Göteborg och Oslo.
Arbetsuppgifter och kvalifikationer
Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete i en professionell och stimulerande miljö. Som tf. rådman på förvaltningsrätten kommer du att arbeta med många olika måltyper och självständigt ansvara för din målstock. Du är också handledare för notarier och du samarbetar med andra rådmän, fiskaler, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare under ledning av lagmannen.
Du som söker ska vara en kvalificerad jurist som svarar mot mycket högt ställda krav på juridisk skicklighet, analytisk förmåga, effektivitet och samarbetsförmåga. Du ska snabbt kunna sätta dig in i rollen som domare på underrätt och omgående kunna delta i den dömande verksamheten. Arbetet kräver en mycket hög grad av självständighet och flexibilitet. Det är nödvändigt att du är drivande i målarbetet och har en väl utvecklad samarbetsförmåga. Du ska också bidra till god stämning på arbetsplatsen. Som person är du trygg och stabil. Du har ett intresse för att dela med dig av dina kunskaper. Eftersom det ingår att leda yngre jurister i deras arbete måste du ha ett intresse och fallenhet för detta. Du bör också ha en väl utvecklad förmåga att se till helheten inom verksamheten.
För att vara aktuell för tjänsten måste du kunna tjänstgöra under år 2023 för att fylla en vakans på domstolen.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.