OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Vi söker nu förvaltningsrättshandläggare till rättsavdelningen med placering i Falun. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Den förvaltningsrättsgrupp som nu söker tillskott utgörs av tolv medarbetare och en gruppchef som är geografiskt utplacerade vid tre orter i region Bergslagen; Karlstad, Falun och Örebro.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du företrädesvis handlägga ärenden enligt ordningslagen, men även andra rättsområden och frågeställningar förekommer. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem, vilket bland annat innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut.
Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för beslutsfattare eller själv besluta i. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av offentliga tillställningar, allmänna sammankomster samt skjut- och motorbanor.
Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på enheten.
Resor i arbetet kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen eller motsvarande
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana, t. ex i Officepaketet
• God kunskap i engelska i både tal och skrift
• B-körkort
Det är meriterande om du har:
• Högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, företrädesvis inom juridik, rättsvetenskap eller statsvetenskap
• Erfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av handläggning av förvaltningsärenden
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av att självständigt ta beslut i myndighetsärenden
• Kunskap inom relevant lagstiftning så som exempelvis förvaltningslagen, ordningslagen eller trafikförordningen
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som förvaltningsrättshandläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Vi ser även att du är självgående, tar egna initiativ och driver arbetet på ett resultatinriktat sätt. Utöver detta har du även en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Slutligen är det till fördel att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
• Placeringsort: Falun
• Arbetstid: Dagtid, Flex
• Omfattning: Heltid
• Tillträde: Enligt överenskommelse
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78