OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen har ca 780 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.
ARBETSUPPGIFTER
• Handläggning av ärenden enligt ordningslagen. Även handläggning av ärenden enligt annan förvaltningsrättslig lagstiftning förekommer.
• Arbetsuppgifterna omfattar juridiska ställningstaganden, beslutsfattanden och samverkan inom och utom Polismyndigheten.
KVALIFIKATIONER
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Minst treårig gymnasieexamen
• Administrativ yrkeserfarenhet
• God datavana då handläggningen är digitaliserad
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänhet och samarbeta med andra myndigheter
• Du är väl förtrogen med Polisens uppdrag
• Grundläggande rättsutbildning
PERSONLIGA EGENSKAPER
Uppdraget kräver att du är serviceinriktad och ger ett förtroendefullt intryck både muntligt och skriftligt. Du har dessutom en god förmåga att samarbeta både internt och externt. Du är ansvarstagande, kvalitetsmedveten och kan arbeta självständigt med hög kvalité. Vidare är du strukturerad, noggrann och har förmåga att fatta beslut samt har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och göra prioriteringar i arbetet.
ÖVRIGT
VI ERBJUDER
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.
Våra anställda har tillgång till ett friskvårdsutbud med goda träningsmöjligheter.
MER OM ANSTÄLLNINGEN
Anställningen är en allmän visstidsanställning som handläggare till och med 2016-10-31 med Umeå som placeringsort. Flextid tillämpas. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare.
ANSÖKAN
Ansökan sker via Polisens webbaserade rekryteringsverktyg.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78