OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.
För att hus, broar och vägar ska kunna byggas behövs kunskap om Sveriges geografi och fastigheter. Genom att kartlägga verkligheten och tillhandahålla aktuell information om landets topografi och infrastruktur bidrar du därför till grunden för ett hållbart och fungerande samhälle.
ARBETSUPPGIFTER
Gillar du att leda och verka i samverkan i komplexa sammanhang? Då kanske rollen som förvaltningssamordnare är något för dig!
Som förvaltningssamordnare kommer du att ha kontinuerlig dialog med delprojektledare för utveckling av nationella specifikationer, för att ge förutsättningar för framdrift i processen. Samtidigt förväntas du säkerställa att beslut hanteras enligt fastställd process för framtagande och förvaltning av nationella specifikationer. I vissa fall innehar du även själv rollen som delprojektledare för datamängder. Du kommer även agera förvaltningsledare samt sprintplaneringsledare för det tekniska förvaltningsobjektet, i nära samarbete med samordnaren för Nationella geodataplattformen.
I rollen kommer du också hantera budget, prognos och utfall i portföljverktyget Antura, samt säkra resurser för genomförande av beslutat arbete. Du kommer även ansvara för att fånga, beskriva och prioritera krav och önskemål på berörda förvaltningsobjekt och system från nya och befintliga producenter och konsumenter.
Årligen kommer du att följa upp behov av utveckling av redan implementerade nationella specifikationer. I rollen ingår även att agera andra linjens support i avtals- och anslutningsfrågor.
Du kommer att tillhöra enheten Geostab, som ansvarar för att i samverkan ta fram och besluta nationella specifikationer för fastighets- och geografisk information, samt att säkerställa nationell åtkomst till datamängderna som öppna data. Samordning och samverkan sker i den nationella infrastrukturen, kallad Nationella geodataplattformen (NGP), med fokus på realisering av datamängder och nyttor inom samhällsbyggnadsprocessen. Enheten ansvarar också för att realisera Lantmäteriets föreslagna roll som grunddatadomänsansvarig inom ramen för Ena, Sveriges digitala infrastruktur.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har för rollen relevant högskoleutbildning, kunskap om samhällsbyggnadsprocessen och erfarenhet av att leda verksamhetsutveckling. Du har även erfarenhet från att ha arbetat i annan form av ledande roll, exempelvis projektledare. Har du dessutom en ledarskapsutbildning för chef/ledare eller projektledare så är det meriterande.
För att nå framgång i rollen behöver du ha djup kunskap inom informationsförsörjning generellt och geodata specifikt, samt god kännedom om juridik för informationshantering.
För rollen krävs goda kunskaper i Officepaketet och andra digitala dokumentationsverktyg, exempelvis Wiki. Du har även goda kunskaper i både svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som har god samarbetsförmåga. Det är även viktigt att du är strukturerad, analytisk och resultatorienterad.
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du måste vara svensk medborgare samt att en säkerhetsprövning med tillhörande säkerhetssamtal kommer att göras i samband med anställning.
ÖVRIGT
På Lantmäteriet arbetar vi med att säkra ägandet av fastigheter och att tillgängliggöra geodata till samhället och vi är myndigheten som tar ledning i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Lantmäteriet är i ständig utveckling och det är också alla vi som jobbar här, våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. I medarbetarskapet ingår att vi agerar utifrån den statliga värdegrunden och våra värdeord: service, öppenhet och handlingskraft.
Som medarbetare på Lantmäteriet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. När verksamheten tillåter har du bland annat möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Läs mer om vårt erbjudande på lm.se/jobbahososs
För att skicka in din ansökan, klicka på länken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693.
Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Internleverans Nina Lubrán
08-53489302
Sektionschef Produktleverans Anders Hallgren
08-534489330