OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, grundsärskolor, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden.
Beskrivning
Är du intresserad av arbete i en politisk styrd organisation? Tycker du det är givande att arbeta med frågor som berör demokrati och förvaltning? Då kan du vara den vi söker till rollen som förvaltningssekreterare!
I Karlstads kommun får du utvecklas tillsammans med professionella kollegor som vill göra skillnad redan idag.
Du kommer att ingå i den administrativa avdelningen på barn- och ungdomsförvaltningens stab som arbetar med administration, utredning, juridik, systemförvaltning och stödprocesser. Vår arbetsplats ligger i Karolinen i centrala Karlstad, där vi erbjuder nyrenoverade trevliga lokaler. Vi levererar hög kvalitet, stöttar varandra och ser till att vi mår bra och har roligt på jobbet.
Arbetsuppgifter
Som förvaltningssekreterare hos oss är du ett administrativt stöd till barn- och ungdomsförvaltningens stabsorganisation. Du är med och skapar förutsättningar för att underlätta det dagliga arbetet och du bidrar till att vi arbetar rättssäkert, effektivt och med kvalité. Du kommer att vara huvudregistrator för myndighetens handlingar samt ansvara för myndighetens diarium. I ditt uppdrag ingår också att ansvara för nämndprocessen, föra protokoll vid central samverkan med fackliga organisationer och kommunens samverkansgrupp för Barn och unga, tillsammans med nämndsekreteraren.
Du behöver ha kunskap om offentlighet och sekretess. Detta för att kunna klara av att hantera begäran om allmänna handlingar samt kunna hålla utbildningar inom området.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom något av dessa områden: statsvetenskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, dokument- och informationshantering eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av den offentliga processen och god kunskap om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation och har erfarenhet av administrativt och/eller serviceinriktat arbete.
För att lyckas i uppdraget gillar du att ta ansvar, ligga steget före och ha en god problemlösningsförmåga. Vi ser att du har en hög servicekänsla, är noggrann och tillmötesgående i ditt bemötande. Som person är självgående, förstår vikten av att tidsramar hålls och arbetar strukturerat. Du behöver vara flexibel och ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. I din roll kommer du att samarbeta med andra och då är det viktigt att du gör det på ett lyhört och smidigt sätt.
Vi vill att du har god datorvana och digital kompetens. Att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du kan formulera dig på ett tydligt sätt som fångar sammanhanget och gör det förståeligt för lyssnaren/läsaren.
Vår kultur är att ha roligt samtidigt som vi utför vårt uppdrag med professionalitet – Hoppas att du vill vara en del av oss! Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Provanställning kan komma att tillämpas.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.