Förvaltningssekreterare till omsorgs- och socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vi finns till för dem som bor och verkar i Mjölby kommun. Med drygt 27 900 invånare möter vi dagligen människor i olika åldrar och livssituationer, från barnet på förskolan till våra äldre på äldreboendet, från enmansföretagare till stora internationella företag. Våra 2500 medarbetare hjälper, stöttar och servar människor på ett eller annat sätt under hela deras liv. Vill du också bli en av oss?

Är du en kommunikativ lagspelare som tar ansvar och utvecklar?

Omsorgs- och socialförvaltningen har ett tydligt uppdrag - vi finns till för människor. Genom våra tjänster bidrar vi till ett självständigt och aktivt liv med meningsfull sysselsättning. Utveckling och trygghet i vardagen är vår drivkraft. Vår gemensamma målbild är att skapa bra välfärdstjänster för alla. Det förutsätter ett stort och kunnigt engagemang. Likaså modiga satsningar på innovativ teknik i framkant.

Till förvaltningens stab söker vi nu en utvecklingsorienterad förvaltningssekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningssekreterare har du ett varierande uppdrag som spänner över flera arbetsområden. Du har en central roll inom förvaltningen och utför dina arbetsuppgifter i nära samarbete med förvaltningschef, tjänstemän, nämndens ordförande och övriga förtroendevalda.

I uppdraget ingår bland annat hantering av olika typer av handlingar, diarieföring, beredning, planering, kallelser, protokoll, bevakning, expediering, utlämning av handlingar, arkivering och posthantering. Du är sekreterare vid nämnd- och samverkansmöten på förvaltningsnivå och stöttar förvaltningschef samt övriga chefer och handläggare i ärendeberedning och framtagande av nämndhandlingar. Vidare bidrar du till att säkra att den politiska gången följs i enlighet med gällande lagar och fastställda styrdokument och du håller dig uppdaterad om den för förvaltningen aktuella lagstiftningen.

Vissa utredningsuppdrag kan komma att ingå i tjänsten och att utforma samt revidera styrdokument och rutiner. Du kommer även att arbeta med information och kommunikation på kommunens hemsida och intranät i samarbete med kommunens webbredaktör. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid utifrån förvaltningens behov och dina egna inspel.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en för uppdraget relevant högskoleutbildning exempelvis med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer motsvarande. Vidare ser vi att du har tidigare erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning och med fördel av kvalificerat administrativt-/handläggningsarbete. Du har god kunskap om gällande lagstiftning inom området, exempelvis kommunal- och förvaltningsrätt samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser, och förmågan att tillämpa den i arbetet och tolka lagstiftningen. Det är meriterande om du har erfarenhet av social myndighetsutövning och utredningarbete.

Som person ser vi att du är ansvarstagande, noggrann och serviceinriktad samt har en känsla för kvalité och helhetstänk. Du stimuleras av att ha flera olika kontaktytor och har lätt för att knyta kontakter med andra människor och skapa förtroende samt upprätthålla goda relationer. Du har god samarbetsförmåga samtidigt som du är bekväm med att arbeta självständigt och ta ansvar, driva och utveckla dina arbetsuppgifter. Du har förmågan att hantera varierande arbetsuppgifter parallellt med varandra och att organisera samt strukturera dem på ett effektivt sätt då tidsramarna ibland kan vara snäva.

För att lyckas i rollen krävs det att du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. God datorvana är en förutsättning för arbetet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med en positiv jobbkultur. Vi testar och utmanar, vi tänker nytt och tar verksamheten till nya nivåer. Att arbeta med frihet under ansvar stärker oss i vår roll. Tillsammans är vi möjliggörare.

ÖVRIGT
Vår kommun är expansiv med cirka 27 900 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: Världsvan och hemkär. Världsvan står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. Hemkär står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mattias Jesmin
0142-854 79
Pirjo Ohvo
0142-854 72
May Mjärdner
0142-168 01
Marie Petersén Fredriksson
0142-856 96
Hans Carlsson
0142-858 91
Ann Albrektsson
0142-858 03
Förvaltningschef Pirjo Ohvo
0142-85472
Vision May Mjärdner
0142-16801
enhetschef HSL-enheten Hans Carlsson
0142-858 91
Legitimerad sjuksköterska Ann Albrektsson
0142-858 03

Sammanfattning

Besöksadress

59580 Mjölby
None

Postadress

Burensköldsv. 11
Mjölby, 59580

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

23 december 2024

Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024