Fritidsledare - heltid

Fritidsledare - heltid

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är beläget i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och med tillgång till flera strandbad.

Våra 1 600 medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att våra verksamheter håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus.

Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. För att nå dit krävs ett nära ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som medarbetare bidrar med ett aktivt medarbetarskap.



Arbetsplatsbeskrivning

Enhetens uppdrag är att erbjuda barn och ungdomar trygg och meningsfull fritidsverksamhet på parklekar och fritidsgårdar.

Den primära målgruppen för fritidsgårdar är högstadie/
gymnasieungdomar 13-17 år och  mellanstadiebarn är parklekarnas primära målgrupp.

De ungas egna idéer, inneboende kompetenser, intressen och det egna skapandet ska stå i centrum för arbetet. En positiv och meningsfull fritid är en skyddsfaktor för barn och unga. Enheten ansvarar även för stadsdelens lovverksamhet och arrangerar aktiviteter riktade till barn och unga inom området våldsprevention. Även en riktad verksamhet till barn och unga med funktionsnedsättningar driver enheten. Alla beslut som tas i verksamheterna ska utgå från barnkonventionen och barnets bästa. Alla som besöker enhetens verksamheter ska mötas av trevliga och hjälpsamma medarbetare som arbetar med ett inkluderande och normvidgande perspektiv.

 

Uppdrag:

Uppdraget är att utifrån ett främjande perspektiv och med fokus på ungas inneboende resurser erbjuda dem möjligheter att förverkliga sina drömmar, få nya erfarenheter och utveckla färdigheter som stärker dem att leva ett självständigt liv. En central del i uppdraget är att uppmärksamma ungas intresse och ge unga möjligheter att påverka och utveckla verksamheten. Uppdraget innebär också att stödja unga i genomförandet av aktiviteter som kommer ur deras egna initiativ. En annan del i uppdraget är att sprida information om den öppna fritidsverksamheten och locka unga att ta del av verksamhetens innehåll.  

 

Krav:

-Utbildad fritidsledare, fritidshemslärare eller idrottslärare. 

-Tidigare erfarenhet av arbete med barn och ungdomar samt god kunskap om ungdomskultur, samt självständigt kunna planera och genomföra aktiviteter. 

-Intresse och kunskap om kultur-, idrotts- och fritidsrelaterade frågor.

-Goda kunskaper i svenska språket, både tal och skrift.

- minst 5 års arbetslivserfarenhet. 

 

Meriterande:

-Erfarenhet av att driva samverkan med externa parter.

-Erfarenhet av utvecklingsarbete.

-Erfarenhet av att arbeta med ungdomars delaktighet

-Erfarenhet av projektarbete

-Kunskap om barn och unga ur ett mångfaldsperspektiv samt ha en normmedvetenhet för att inkludera alla barn och ungdomar, med särskilt fokus på de grupper som omfattas av diskrimineringslagstiftningen.

-Specialistkunskap inom en eller flera av nedanstående områden: arbetsmarknadsfrågor, kultur, idrott, fritid, marknadsföring/kommunikation, it/digitalisering, normmedvetenhet, våldspreventivt arbete, 

-Erfarenhet av arbete i ett ytterstadsområde.

-Erfarenhet av att arbeta med barn och unga med funktionsnedsättning

-Erfarenhet av att arbeta med barn och unga  som identifierar sig som HBTQIA+

Personliga förmågor:

PERSONLIG MOGNAD Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen.

INITIATIVTAGANDE Tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.

UTHÅLLIG Förblir motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Arbetar på tills projekt är avslutade eller resultat uppnådda.

RELATIONSSKAPANDE Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer.

PEDAGOGISK INSIKT Har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.

LOJAL Uttrycker en positiv attityd till sitt arbete, verksamheten och/eller organisationen. Handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer. Tar upp kritik endast i de korrekta sammanhangen eller direkt med berörda parter eller överordnad.

LEDARSKAP Leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet.

KREATIV Kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat.

DRIVKRAFT - en stark egen drivkraft samt inre motivation

SPECIALISTKUNSKAP- Förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra. Underhåller kontinuerligt sin specialistkunskap. Är en kunskapsresurs för andra. Se specialistkunskap under meriterande)

 

Innan anställning blir aktuell kommer utdrag ur belastningsregistret att begäras.

Urval och intervjuer sker löpande. Tjänsten är på heltid. Arbete på både kvällar och helger enligt rullande schema. Provanställning kan komma att tillämpas. 

 

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Enheten parklek och fritid
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 november 2023
  • Ansök senast: 4 december 2023

Liknande jobb


Vi söker timvikarier som fritidsledare

26 juni 2024

20 juni 2024