OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
EfUS är en kommunal grundskoleverksamhet med två skolenheter för högfungerande elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Den större enheten ligger i Utby och har också ett fritidshem och en mindre högstadie-enhet ligger i Frölunda. Till hösten kommer verksamheten bli en resursskola och all verksamhet kommer att finnas i Utby.
Utmärkande för oss är små grupper och en hög personaltäthet, så att vi kan möta elevernas behov av särskilt stöd. Nu söker vi en fritidsledare där tjänsten kommer vara förlagd till Utby enligt nuvarande tjänsteplanering.
Förutom den respekt och värdighet vi vill att både personal och ungdomar visar varandra så använder vi också olika metoder för att ge det stöd som eleven behöver. Ett lågaffektivt förhållningssätt tillsammans med tydliggörande metoder och bildstöd ger förutsättningar för eleverna att uppfatta lärmiljön som begriplig och minimerar explosivt och problemskapande beteende. Det är alltid vi vuxna som är ansvariga för de situationer som uppstår.
Tillsammans med övrig personal skall du arbeta i skolverksamheten i Utby och på eftermiddagar och under lov i vårt fritidshem/LSS fritidshem i direkt elevkontakt på gruppnivå. Du deltar aktivt i och förväntas ta ansvar för elevernas hela skoldag tillsammans med lärare. I arbetet ingår att ha individuella samtal med elever, att arbeta strukturerat med konflikthantering och social kompetens men framför allt att arbeta med att aktivera och motivera eleven.
I elevarbetet förekommer situationer som innebär att hantera elever i affekt.
Tillsammans med övrig personal skall du bidra till att planera och utveckla verksamheten. Du förväntas ta ansvar för helheten och för övriga arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen till exempel ansvara för något ansvarsområde, köksbiträdesuppgifter och annat praktiskt arbete som behövs för att få verksamheten att fungera.
KVALIFIKATIONER
Det är ett krav att du har avslutad gymnasial utbildning och att du tidigare arbetat med elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer inom skolverksamhet och har bred erfarenhet av att stötta elever med att hantera utmanande reaktioner i olika sammanhang.
Det är ett krav att du genomgått utbildningar som ger dig verktyg att stötta eleverna, att du har genomgått utbildning i tydliggörande metoder och en fördjupad utbildning i olika funktionsvariationer och diagnoser.
Vi förutsätter att du som person har ett dokumenterat lågaffektivt förhållningssätt och klarar av att stödja eleven och ge trygghet.
För att lyckas i din roll som fritidsledare hos oss behöver du vara prestigelös utan att vara strukturlös. Du behöver vara relationsorienterad. Här behöver man vara tålmodig och ha förmågan att se även små steg i elevens utveckling mot målen. Här finns möjligheterna och resurserna att vara detektiv, både på grupp- och individnivå, för att leta efter vad som fungerar för varje enskild elev. Det är din fantasi och din kreativitet som sätter gränserna.
Kunskap och erfarenhet av att göra elever delaktiga i rörelseaktiviteter är också en viktig kompetens. Intresse och erfarenhet av friluftsliv och utevistelse med spontanidrott är meriterande då det är en stor del av arbetet med eleverna.
B-körkort är meriterande likaså om du har genomgått tre-dagarsutbildning i Studio III. Vi ser också att du har utvecklad konflikthanteringsförmåga och insikt i skolans/fritidshemmets och LSS-fritidshemmets ansvar och styrdokument.
Vi söker dig som tar stort ansvar för helheten och tar initiativ när saker behöver göras.
Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden.
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.