OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Vill du arbeta på en liten trivsam grundskola där elevens bästa står i fokus? Då tycker vi att du ska söka till Fagersjöskolan som är en fantastisk skola att arbeta på.
På skolan går ca 200 härliga elever från förskoleklass till årskurs 6. Vi söker en kompetent barnskötare/ fritidsledare som vill stötta elever att utveckla sina förmågor genom utforskande lek och samarbete.
I vår skola möts du av glädje och stolthet, både från barn och vuxna. Det är god stämning i personalgruppen och alla som arbetar här har hög kompetens och stort engagemang för att skapa den bästa skolan för våra elever.
Skola och fritidshemsverksamhet arbetar nära tillsammans utifrån skollag, läroplan, forskning och beprövad erfarenhet. Vi samarbetar med kulturskolans El Sistema, med Skärgårdsstiftelsen, med olika teaterensembler och flera olika författare. Vi har skapat genomtänkta lärmiljöer och vi har byggt ett nytt, aktivt skolbibliotek mitt i skolan.
Vår utgångspunkt är att se hela eleven, hela dagen utifrån ett F-6 perspektiv. Skola och fritidshemsverksamhet arbetar tillsammans utifrån skollag, läroplan, forskning och beprövad erfarenhet. Personalen träffas veckovis i arbetslag, kopplade till den elevgrupp som man arbetar närmast.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som vill vara en del av vårt team och som har flera års erfarenhet av att arbeta med elever som är i behov av särskilt stöd. Du behöver vara lugn, trygg och tydlig i din vuxenroll. På Fagersjöskolan arbetar vi med att bemöta eleverna med hjälp av tydliggörande pedagogik och med lågaffektivt bemötande, vilket du därför måste ha erfarenhet av. Vårt motto är "hela barnet hela dagen".
Du ska också ha flera års erfarenhet av att arbeta med elever som har svenska som andra språk samt erfarenhet av arbete i en mångkulturell miljö. Du ska också ha god erfarenhet av trygghetsarbete samt rastverksamhet. Din syn på barn präglas av respekt och en tro på att alla barn kan utvecklas. Du har höga förväntningar på eleverna, har kunskap om hur du kan motivera eleverna och att vet hur du ska arbeta för att eleverna ska trivas och må bra i skolan och på fritidshemmet.
I rollen som fritidsledare/fritidspedagog kommer du att arbeta i grundskolan och i fritidshemmet med att ge eleverna det lärande och den omsorg de behöver för utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Du är med och skapar en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna där de varje dag får möjlighet att nå sin fulla potential.
Tillsammans med ansvarig lärare och övrig personal på skolan är du delaktig i planering, genomförande och utvärdering av verksamheten med utgångspunkt i nationella mål och riktlinjer (läroplan). Omsorg och tillsyn av eleverna är andra viktiga delar i uppdraget.
Arbetsuppgifterna är varierande och omväxlande under arbetsdagen. Det kan exempelvis vara att finnas till hands som ett stöd för elever i klassrummet, delta/leda inom- och utomhusaktiviteter under skoldagen, på raster och i fritidsverksamheten. Du hjälper även elever vid behov med av- och påklädning, toalettbesök och vid måltider mm.
Du arbetar på instruktion från ansvarig lärare och samverkar med övriga kollegor om hur arbetet ska utföras. I din roll ingår även att ha tät kontakt och nära samarbete med övrig personal inom skolan, elever och elevernas vårdnadshavare.
Kvalifikationer
Du ska ha fritidsledar- /fritidspedagogutbildning eller annan pedagogisk utbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för uppdraget.
Du ska ha:
-flera års erfarenhet av barn i behov av särskilt stöd
-flera års erfarenhet av arbete i mångkulturella områden
-erfarenhet av arbete med elever med svenska som andra språk
-erfarenhet av arbete i fritidshem och i skola F-6
-ha erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg
-vara insatt i skolans och fritidshemmets styrdokument och uppdrag
-alltid ha eleverna i fokus och vara en tydlig ledare
-ha väl dokumenterad erfarenhet av relationsskapande och att ha lätt för att bygga goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor
-ha kunskap om hur du kan erbjuda en meningsfull fritid som utgår från elevernas behov, intressen och erfarenheter
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.