Fritidspedagog, Bockstensskolan

Fritidspedagog, Bockstensskolan

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Välkommen att söka en tjänst hos oss på Bockstensskolan!
Vi är en F-5:skola inom Varbergs centrala delar som lägger stor vikt vid hälsa, glädje och välmående eftersom vi är övertygade om att det ger framgång i alla former av lärande. Varje dag deltar barnen i en pulshöjande aktivitet tillsammans för att deras förmåga att fokusera och vara uthålliga i arbetet ska öka men också för att dela glädje med varandra. I klassrummet bryts undervisningen regelbundet för så kallade brainbreaks då barnen fokuserar på att arbeta med kroppen för att kunna bevara fokus och kreativitet för uppgiften de arbetar med.
Varje arbetslag är organiserade årskursvis och lärandet i klassrummet sker genom co-teaching där flera lärare ansvarar för undervisningen tillsammans. Miljön i klassrummet arbetar vi hela tiden för att utveckla utifrån barnens behov och en stor del av vår kollegiala fortbildning de senaste åren har syftat till att öka våra kunskaper kring tillgängliga lärmiljöer.
Förutom att arbeta kollegialt med att utveckla våra lärmiljöer, har vi också fortbildat oss genom projektet Välmående ger resultat som bland annat fokuserar på att utveckla elevers och personals förmågor att arbeta utifrån sina styrkor, utveckla ett växande tankesätt och sätta ord på vår gemensamma värdegrund. Inom kollegiala grupper arbetar vi också med ÄDK som är ett ämnesdidaktiskt kollegium där vi tillsammans fördjupar oss kring olika aspekter av undervisningen.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgår från fritidshemmets nationella styrdokument, skollagen och förskole- och grundskoleförvaltningens lokala verksamhetsplan. Skola och fritidshem är lika viktiga för elevens utveckling. Skolans och fritidshemmets arbete kännetecknas av ömsesidig respekt och konstruktivt samarbete. Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevens utveckling och visa betydelsen av en meningsfull fritid. Fritidshemmets arbete ska planeras, genomföras och utvärderas så att alla elever ständigt utmanas och inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska varje elev erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.

Som medarbetare i fritidshemmet arbetar du:
- situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat,
- utgår från elevernas behov, intressen och initiativ,
- bedriver undervisning som syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.

I ditt uppdrag och undervisning möjliggör du:
- att eleverna ges möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen,
- att eleverna ges möjlighet att utveckla och pröva identiteter och uppfattningar i möte och samspel med andra,
- att undervisningen tar tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att
fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara.

Den tid som förläggs inom ramen för skolverksamhet kommer att riktas mot någon av årskurs F-2. I ett nära samarbete med undervisande lärare planerar ni upp verksamheten för den tid som förläggs i klass. Ämnesbehörigheter ses som meriterande.

Vi ser gärna att du har behörighet, eller intresse, för att bedriva idrottsundervisning eller annat praktiskt estetiskt ämne i de yngre åren.

KVALIFIKATIONER
Lärarlegitimation för undervisning i fritidshemmet samt i idrott, musik och bild. Andra ämnesbehörigheter är meriterande.

Vi söker dig som:
- visar goda ledaregenskaper och skapar trygghet och studiero i klassrummet.
- har lätt för att skapa och behålla goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor.
- ser det som en självklarhet att arbeta med inkludering och möta alla elever utifrån deras behov.
- reflekterar över och utvecklar ditt arbete enskilt och tillsammans med kollegor för att alla elever ska lyckas.

Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.

ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Om du erbjuds anställning inom Förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft. På följande länk kan du beställa rätt belastningsregister: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Lärare mot fritidshem

Lärare mot fritidshem

22 november 2024

Lärare i fritidshem till Kalvsviks skola

Lärare i fritidshem till Kalvsviks skola

22 november 2024