OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Göthriks Skola är en lugn och trevlig landsortsskola drygt en mil öster om Varberg. Vi har en god stämning i kollegiet och trevliga elever, något många utomstående vittnar om när de tillfälligt vistas i verksamheten. Vi har i dagsläget ca 250 elever på skolan i årskurserna F-6, skolan har även en fritidshemsavdelning. Skolan arbetar även med flexteamsverksamhet för våra elever inom AST och NPF med behov av extra stöd eller anpassningar.
Läs mer om förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhet på Pedagog Varberg.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgår från fritidshemmets nationella styrdokument, skollagen och förskole- och grundskoleförvaltningens lokala verksamhetsplan. Skola och fritidshem är lika viktiga för elevens utveckling. Skolans och fritidshemmets arbete kännetecknas av ömsesidig respekt och konstruktivt samarbete. Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevens utveckling och visa betydelsen av en meningsfull fritid. Fritidshemmets arbete ska planeras, genomföras och utvärderas så att alla elever ständigt utmanas och inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska varje elev erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.
Som medarbetare i fritidshemmet arbetar du:
- situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat,
- utgår från elevernas behov, intressen och initiativ,
- bedriver undervisning som syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.
I ditt uppdrag och undervisning möjliggör du:
- att eleverna ges möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen,
- att eleverna ges möjlighet att utveckla och pröva identiteter och uppfattningar i möte och samspel med andra,
- att undervisningen tar tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara.
På Göthriks skola kommer du att ingå i ett arbetslag med 4-5 kollegor på fritidshemmet. I dagsläget har vi en avdelning, men står inför övergång till två avdelningar nästa läsår då vi ökar barnantalet i de yngre åren. Utgångspunkt av planering av verksamheten sker i arbetslaget, därutöver tid för egen planering. Vi står även inför planering av hur vi kan utveckla vår rastverksamhet på skolan, där fritidspersonalen kommer att få en avgörande roll.
Vi ser gärna att du har behörighet, eller intresse, för att bedriva idrottsundervisning eller annat praktiskt estetiskt ämne i de yngre åren.
KVALIFIKATIONER
Lärarlegitimation för undervisning i fritidshemmet.
Som fritidspedagog har du förståelse för att eleven utvecklar och lär under hela dagen, och utmanar lärandet hos varje elev utifrån ålder, mognad, behov och intressen. Du tar ansvar för att fritidshemmet förebygger fysisk ohälsa hos eleverna genom skapande, rörelse, lek, rekreation och vila, och tillsammans med elever, vårdnadshavare, kollegor och rektorer arbetar du för att möta varje elev i sin utveckling.
I ditt pedagogiska ledarskap har du förmåga att strukturera ditt arbete, är lyhörd för elevers kunskapsutveckling och behov av stöd, samt ser vikten av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner i fritidshemmets och skolans utvecklings- och förbättringsarbete. Du prövar och omprövar metoder, reflekterar över ditt uppdrag utifrån vetenskaplig grund och förståelse för beprövad erfarenhet, samt har ett inkluderande arbetssätt för att möta elever inom NPF då förskole- och grundskoleförvaltningen bedriver flexteamsarbete för elever i behov av särskilt stöd. Ditt förhållningssätt är att möta, stödja och utmana eleverna i deras utveckling, och du arbetar med en inkluderande elevsyn. Du arbetar med elevinflytande som en grund i planering av verksamheten.
Du har god förmåga att samarbeta och planera verksamheten tillsammans med dina kollegor.
Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Om du erbjuds anställning inom Förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft. På följande länk kan du beställa rätt belastningsregister: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Lena Åkerström, förskolechef
0767-89 69 42
Birgitta Therén, rektor
0340-697850, 0703-297850
Mette Törnblad, förskolechef
0705-87 21 98
Charlotta Hannerfors, rektor
0733-90 56 38
Britt-Marie Ahlberg, förskolechef
0340-69 78 33
Rektor Bosgårds-, Sibbarps- och Spannarpsskolor Birgitta Therén
0340-697850
Britt-Marie Ahlberg, förskolechef
0340-69 78 33 alt. 070-377 88 30
Nils Holgersson, rektor
Thomas Grähs, förskolechef
0340-697855
Rektor Charlotta Hannerfors