OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Hällsboskolan Mälarhöjden är en specialskola för elever med grav språkstörning. På skolan finns ca 55 elever i skolår F-2 samt fritidshem.
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss på Hällsboskolan Mälarhöjden ansvarar du som fritidspedagog för att planera samt ta ett pedagogiskt ledarskap över fritidsverksamheten. Det innebär att handleda kollegor mot målen specificerade i specialskolans läroplan för fritidshemmet. Ditt förhållningssätt ska vara att verka elevnära samt att se elevernas olika behov och anpassa verksamheten utifrån dem. Som stöd finns på skolan ett elevhälsoteam som du kommer ha ett nära samarbete med. Under skoldagen kombinerar du planeringstid med uppdrag som elevstöd i undervisning.
Vi söker en person som ska kunna stödja elevens delaktighet i kamratlivet och skolans övriga verksamhetsmål. Du ansvarar för att läroplanens mål för fritidshem genomsyrar arbetet på fritids samt tar ett pedagogiskt ledarskap över att dina kollegor har kunskap kring samt arbetar efter verksamhetens mål. Du kommer ha ett nära samarbete med elevassistenter, lärare samt EHT för att säkerställa att skoldagen blir tydlig och anpassad efter elevernas olika behov.
KVALIFIKATIONER
Krav
• Du ska ha utbildning motsvarande grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshemmet. Gärna behörighet inom idrott.
Meriterande
• Kunskap inom TAKK
• Erfarenhet av arbete med elever som har grav språkstörning
• Kunskap inom NPF
Personliga egenskaper
• God samarbetsförmåga, flexibel, lösningsfokuserad
• God kommunikativ förmåga
• Ansvarstagande, Initiativtagande och drivande
• organiserad och strukturerad
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.