Fritidspedagog, Mariedalsskolan

Fritidspedagog, Mariedalsskolan

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Mariedalsskolan är en skola med elever i grundskolans årskurs F-3 samt elever i grundsärskolan. Skolan ligger i centrala Varberg och har ca 260 st elever.

Vi arbetar systematiskt för att utveckla kvalitén i undervisningen för elevernas lärande både under skoldagen och fritids tiden.

Skolans kultur är formad genom att vi samverkar och arbetar tillsammans i kollegiet och mellan professioner.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgår från fritidshemmets nationella styrdokument, skollagen och förskole- och grundskoleförvaltningens lokala verksamhetsplan. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring. Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande.

Skola och fritidshem är lika viktiga för elevens utveckling. Skolans och fritidshemmets arbete kännetecknas av ömsesidig respekt och konstruktivt samarbete. Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevens utveckling och visa betydelsen av en meningsfull fritid. Fritidshemmets arbete ska planeras, genomföras och utvärderas så att alla elever ständigt utmanas och inspireras till nya upptäckter, utveckling och lärande. I undervisningen ska varje elev erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.

Som medarbetare i fritidshemmet arbetar du:
- situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat,
- utgår från elevernas behov, intressen och initiativ,
- bedriver undervisning som syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.

I ditt uppdrag och undervisning möjliggör du:
- att eleverna ges möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen,
- att eleverna ges möjlighet att utveckla och pröva identiteter och uppfattningar i möte och samspel med andra,
- att undervisningen tar tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara.

Förskole- och grundskoleförvaltningen ger kommungemensamma kompetensutvecklande insatser under läsåren. Innehållet och formen för kompetensutvecklingsinsatserna tar utgångspunkt i förskole- och grundskoleförvaltningen verksamhetsplan, skolornas lokala utvecklingsplaner och identifierade behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet.

Alla medarbetare i Varbergs kommun har bland annat möjlighet att köpa ett rabatterat pendelkort, få ekonomiskt friskvårdsstöd och hyra en cykel eller elcykel till ett förmånligt pris.

KVALIFIKATIONER
Lärarlegitimation för undervisning i fritidshemmet.

Som fritidspedagog har du förståelse för att eleven utvecklar och lär under hela dagen, och utmanar lärandet hos varje elev utifrån ålder, mognad, behov och intressen. Du tar ansvar för att fritidshemmet förebygger fysisk ohälsa hos eleverna genom skapande, rörelse, lek, rekreation och vila, och tillsammans med elever, vårdnadshavare, kollegor och rektorer arbetar du för att möta varje elev i sin utveckling.

I ditt pedagogiska ledarskap har du förmåga att strukturera ditt arbete, är lyhörd för elevers kunskapsutveckling och behov av stöd, samt ser vikten av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner i fritidshemmets och skolans utvecklings- och förbättringsarbete. Du prövar och omprövar metoder, reflekterar över ditt uppdrag utifrån vetenskaplig grund och förståelse för beprövad erfarenhet, samt har ett inkluderande arbetssätt för att möta elever inom NPF och ges lika förutsättningar för kunskap och lärande. Ditt förhållningssätt är att möta, stödja och utmana eleverna i deras utveckling, och du arbetar med en inkluderande elevsyn. Du arbetar med elevinflytande som en grund i planering av verksamheten.

Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.

ÖVRIGT
Intervjuer planeras att ske under perioden 6 - 22 april 2022

Kommunens policy är att erbjuda alla sina anställda önskad sysselsättningsgrad. Det innebär att även för de tjänster som utannonseras som deltider, så finns möjlighet att önska högre sysselsättning. De utökningar som erbjuds kan innebära kombinationer av arbetsuppgifter och arbetsplatser.

Om du erbjuds anställning inom förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

Lärare mot fritidshem

Lärare mot fritidshem

22 november 2024

Lärare i fritidshem till Kalvsviks skola

Lärare i fritidshem till Kalvsviks skola

22 november 2024