OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Trönninge skola är byggd tillsammans med ett nytt Idrottscentrum i Trönninge, strax nordöst om Varberg och stod klar till läsåret 2017/2018. Skola är en F-9 skola med fritidshem och med kommer med tiden inrymma 800 elever.
Arbetsuppgifterna utgår från fritidshemmets nationella styrdokument, skollagen och förskole- och grundskoleförvaltningens lokala verksamhetsplan. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring. Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande. Skola och fritidshem är lika viktiga för elevens utveckling.
Skolans och fritidshemmets arbete kännetecknas av ömsesidig respekt och konstruktivt samarbete. Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevens utveckling och visa betydelsen av en meningsfull fritid. Fritidshemmets arbete ska planeras, genomföras och utvärderas så att alla elever ständigt utmanas och inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska varje elev erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.
ARBETSUPPGIFTER
Som medarbetare i fritidshemmet arbetar du:
- situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat,
- utgår från elevernas behov, intressen och initiativ,
- bedriver undervisning som syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.
I ditt uppdrag och undervisning möjliggör du:
- att eleverna ges möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen,
- att eleverna ges möjlighet att utveckla och pröva identiteter och uppfattningar i möte och samspel med andra,
- att undervisningen tar tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara.
KVALIFIKATIONER
Lärarlegitimation för undervisning i fritidshemmet.
Som fritidspedagog har du förståelse för att eleven utvecklar och lär under hela dagen, och utmanar lärandet hos varje elev utifrån ålder, mognad, behov och intressen. Du tar ansvar för att fritidshemmet förebygger fysisk ohälsa hos eleverna genom skapande, rörelse, lek, rekreation och vila, och tillsammans med elever, vårdnadshavare, kollegor och rektorer arbetar du för att möta varje elev i sin utveckling.
I ditt pedagogiska ledarskap har du förmåga att strukturera ditt arbete, är lyhörd för elevers kunskapsutveckling och behov av stöd, samt ser vikten av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner i fritidshemmets och skolans utvecklings- och förbättringsarbete. Du prövar och omprövar metoder, reflekterar över ditt uppdrag utifrån vetenskaplig grund och förståelse för beprövad erfarenhet, samt har ett inkluderande arbetssätt för att möta elever inom NPF och ges lika förutsättningar för kunskap och lärande. Ditt förhållningssätt är att möta, stödja och utmana eleverna i deras utveckling, och du arbetar med en inkluderande elevsyn. Du arbetar med elevinflytande som en grund i planering av verksamheten.
Att som fritidspedagog arbeta tillsammans med förskole- och grundskoleförvaltningens rektorer, fritidspedagoger, elever och vårdnadshavare innebär bland annat att du äger förmågor att strukturera ditt arbete, vara lyhörd för barnens och kollegornas behov av utveckling och stöd, samt ser vikten av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner. Tillsammans med kollegor vågar du pröva och ompröva metoder, och du arbetar utifrån en vetenskaplig grund med förståelse för beprövad erfarenhet.
För att erhålla en kvalitativ verksamhet krävs det att du som fritidspedagog kontinuerligt håller dig uppdaterad och fortbildar dig i gällande styrdokument.
Viktigt att klara av arbete med neuropsykiatriska svårigheter.
Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, lärarlegitimation.
ÖVRIGT
Intervjuer planeras att ske under perioden 8 - 22 april 2021.
1-2 tjänster.
Alla medarbetare i Varbergs kommun har bland annat möjlighet att köpa ett rabatterat pendelkort, få ekonomiskt friskvårdsstöd och hyra en cykel eller elcykel till ett förmånligt pris.
Kommunens policy är att erbjuda alla sina anställda önskad sysselsättningsgrad. Det innebär att även för de tjänster som utannonseras som deltider, så finns möjlighet att önska högre sysselsättning. De utökningar som erbjuds kan innebära kombinationer av arbetsuppgifter och arbetsplatser.
Om du erbjuds anställning inom förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Lena Åkerström, förskolechef
0340-696942, 0767-89 6942
Monca Nilsson, rektor
0340-828 62 alt 0730-98 84 21
Tina Svensson, förskolechef
0766-10 75 61
Stigert Pettersson, rektor
0340-828 61 alt 0705-88 82 96
Annika Dahlstrand-Eneling, rektor
0340-645353, 072-1516131
Monica Nilsson, rektor
0730-98 84 21
Christina Svensson, förskolechef
0766-10 75 61
Anna Lena Åkerström, förskolechef
0767-896942
Eva Larsson, förskolechef
0705-61 05 36
Annika Dahlstrand-Eneling, rektor
072-1516131