Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

Arbetsbeskrivning

Vill du ta chansen att forma och påverka barn och ungas välmående genom sin aktiva fritidsverksamhet? Nu söker vi på tekniska förvaltningen en fritidssamordnare till planeringsenheten offentlig miljö.

Kristinehamns kommun erbjuder tillsammans med föreningslivet goda möjligheter till en aktiv fritid för alla åldrar och bidrar till vår idrottsturism. Idrottslivet bedriver sin verksamhet i kommunens och föreningars idrottsanläggningar samt fotbolls- och kvartersplaner. Till frilufts- och skärgårdslivet hör badplatser, discogolfbana, dressinbana, motionsspår, vandrings-, mountainbike- och kanotleder samt båttrafik.

Planeringsenheten offentlig miljö finns tillsammans med drift/fastighet/fritid och drift/gata/park på avdelningen offentlig miljö som tillhör Tekniska förvaltningen. Förvaltningens målbild är att skapa en så effektiv organisation som möjligt där alla medarbetare känner sig delaktiga i förvaltningens arbete. Därför är det viktigt att vi tillsammans hjälps åt att samordna fritidsverksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som fritidssamordnare har du det övergripande ansvaret för kommunens idrotts-, fritids- och friluftsliv. Detta innebär bland annat att du kommer att vara föreningarnas kontaktperson, förvalta och utveckla våra idrottsanläggningar och friluftsliv samt vara delaktig i övergripande planering och rapportering för fritidsområdet i kommunen. Som fritidssamordnare ingår även budgetansvar och verksamhetsansvar för Fritidsbanken.

Andra arbetsuppgifter som ingår är bland annat:

• ansvara för avtalsvård, ha kontakt med markägare, upprätta nyttjanderättsavtal och ha viss myndighetskontakt
• handlägga bidragsansökningar, bedöma och sätta dig in i föreningsdokument för anläggningsbidrag
• delta i projekt genom att representera fritid i frågorna och hjälpa föreningarna med kravställning
• föra dialog med våra driftenheter och se till att inspektioner och skötsel genomförs genom driften
• verksamhetsutveckling och digitalisering.

Evenemang och möten med föreningar kan förekomma kvällstid.

Arbetet är förlagt både inomhus och utomhus.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som kan bedömas som lämplig för tjänsten. Vi ser även att du har erfarenhet och kunskap om föreningslivet. Då tjänsten innehåller en stor del både muntliga och skriftliga arbetsuppgifter kan du uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. I arbetet ingår resor och du behöver därför ha B-körkort.

Har du erfarenhet av kommunal verksamhet, politiskt styrd organisation eller tidigare har arbetat som fritidssamordnare så ser vi det som meriterande.

Vi förutsätter att du som fritidssamordnare bidrar med inspiration, nya idéer och kan engagera medarbetarna i organisationen. För att lyckas i rollen har du lätt för att skapa kontakter, är affärsmässig och har en mycket god samarbetsförmåga. Vi arbetar i en politiskt styrd organisation vilket betyder att handläggningen ibland behöver få ta tid. Det gör att tjänsten kräver uthållighet och motivation. För att lyckas i tjänsten ser vi även att du skapar engagemang och delaktighet samt planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt.

ÖVRIGT
Tekniska förvaltningen består av knappt 200 medarbetare och verkar för att kommunens trafikmiljö är säker och tillgänglig samt att barn, ungdomar och äldre får näringsriktig och god kost på våra skolverksamheter och särskilda boenden. Vi ansvarar för invånarnas tillgång till rent och friskt vatten i kranen. Vi sköter insamlingen av hushållsavfall och avfallsanläggning, lokalvård för våra förvaltningslokaler, kontrakt och hyreshantering samt service. Till oss tillhör även fritidsanläggningar, parker och lekparker.

Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024