OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
I våra skolor och på våra fritidshem ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.
För att nå dit behöver vi de absolut bästa medarbetarna. Därför ska alla som arbetare i fritidsverksamheten:
- Planera, genomföra och utvärdera verksamheten med utgångspunkt från nationella mål och riktlinjer.
- Tillämpa en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer.
- Erbjuda en meningsfull fritid som utgår ifrån elevernas behov, intressen och erfarenheter.
- Inta ett demokratiskt och empatiskt förhållningsätt. Där god omsorg kombinerat med undervisning, tillsammans stimulerar elevens utveckling och lärande.
Arbetsplatsbeskrivning
I Stockholms innerstad ligger Matteusskolan som är en anrik F-9-skola med grundsärskola. Vårt uppdrag är att förbereda och träna eleverna till att bli aktiva framtida samhällsmedborgare. Vi tar sikte på framtiden genom att lägga grunden via läroplanernas uppdrag och ämnesspecifika förmågor. Vi tar hänsyn till och utvecklas mot Stockholm stads vision om ett Stockholm för alla samtidigt som vi siktar än längre och högre genom vår egen vision om ”Vingar som bär för framtiden”.
Matteusskolans vision ”Vingar som bär för framtiden” innebär att vi ska vara en skola som ligger i framkant med ett tänk och arbete kring förmågor som vi bedömer är viktiga för elevernas framtid. Vår uppgift är att låta eleverna träna på och utveckla dessa förmågor under sin studietid hos oss. Vi arbetar mot uppdraget genom att våga pröva och genom att systematiskt utvärdera och lära av andra. Vi värdesätter det kollegiala lärandet och lägger mycket tid på nätverk, omvärldsbevakning och tid för gemensamt arbete. I varje möte med eleverna har vi höga och positiva förväntningar, skapar förtroendefulla relationer, stärker elevernas självkänsla och låter varje individ utvecklas för att få vara sig själva.
Vår slogan, ”Kunskap är makt” är hämtat från inskriptionen över skolans huvudentré. För oss symboliserar ”Kunskap är makt” individens möjlighet att styra över sitt eget liv. Under sin studietid hos oss på Matteusskolan får eleven träna på och utveckla kunskaper och förmågor som ge dem makt över sitt eget liv.
Läs mer på http://matteusskolan.stockholm.se/
Arbetsbeskrivning
I vår grundsärskola går i dagsläget 28 elever. Vi har elever från förskoleklass upp till årskurs 9 och vi har både elever som läser ämnen och ämnesområden. Vi har totalt fyra klasser i grundsärskolan varav två är mer inriktade mot ämnesområden och två mot ämnen. Vår fritidssamordnare för de yngre eleverna har fått ett nytt uppdrag inom skolan och därför söker vi nu en ny kollega som kan axla ansvaret som fritidssamordnare för grundsärskolans fritidshem med inriktning mot de yngre eleverna.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (100%).
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i grundsärskola med yngre elever och som har haft en liknande arbetsledande roll tidigare. Du bör ha en bred kompetens och förståelse för olika funktionsnedsättningar och ha god kunskap gällande skolans styrdokument. Du kommer att jobba i team tillsammans med fyra lärare/specialpedagoger, andra elevassistenter samt en fritidssamordnare som har ansvar för fritidsverksamheten för de äldre eleverna.
Din uppgift som fritidsansvarig är främst att planera och leda fritidsverksamheten på eftermiddagarna. Du bör vara en person som är kreativ, flexibel och stresstålig. Vidare ser vi att du är en positiv person som är lösningsinriktad. Vi önskar att du har eleven i fokus samtidigt som du vill vara med att utveckla verksamheten i stort så att vi tillsammans kan nå vårt mål att bli en av Sveriges bästa grundsärskolor. På förmiddagarna kommer du jobba som stöd i klasserna. Kunskaper i teckenkommunikation är meriterande.
I arbetsuppgifterna ingår att:
- planera, genomföra och utvärdera aktiviteter inom fritidsverksamheten.
- följa eleverna under skoldagen och vara ett stöd för dem.
Kvalifikationer
Du som söker ska ha:
- erfarenhet av att jobba inom grundsärskolan och fritidsverksamhet.
- kunskaper inom teckenkommunikation och lågaffektivt bemötande.
- någon form av utbildning gällande elever med funktionsnedsättningar och gärna någon form av pedagogisk utbildning.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.