Fu-ledare, tillika utredare, vid utredning av dödsfall, försvunna personer

Fu-ledare, tillika utredare, vid utredning av dödsfall, försvunna personer

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisområde Älvsborg
Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden, Lpo Alingsås och Lpo Borås, med Borås som huvudort. Övergripande i Po Älvsborg finns också en Utredningssektion och ett Polisområdeskansli.

Utredningssektionen PO Älvsborg
Utredningssektionen är indelad i sju grupper med olika verksamhetsinriktningar. Det finns tre grupper för utredning av grova brott och brott i nära relation, två spaningsgrupper, en Jour FU-ledningsgrupp, en jourutredningsgrupp och en verksamhetsstödsgrupp.

Verksamhetsstödsgruppen
Gruppen består av olika specialistfunktioner som stöttar utredningsverksamheten i polisområdet, såsom operativa analytiker, multimediahandläggare, finansiell utredare, internationell operativ handläggare, brottssamordnare, utredare av dödsfall och försvunna personer samt administratörer.




ARBETSUPPGIFTER
Polisregion Väst har genomlyst verksamhet rörande bl.a. dödsfallsutredningar, försvunna personer och DVI registrering. Beslut har fattats att flytta ansvaret för verksamheten till polisområdesnivå/utredningssektionen. Syftet är att skapa förutsättningar för en mer specialiserad kompetens genom att samla alla utredningar inom samma arbetsgrupp samtidigt som resursen kan användas mer effektivt och flexibelt.

Dina arbetsuppgifter är;
Arbetsledning och fu-ledning, tillika utredare, gällande utredningar av dödsfall, försvunna personer och tjänstefel, både inom och utom förundersökning. (Ej utredning av tjänstefel inom egen myndighet.) Vid arbete med dödsfall och försvunna personer förekommer tjänstgöring utanför polishuset och då även i uniform. Det kan innebära att besöka platser för olyckor och självmord mm.

Lämnande av dödsbud till anhöriga förekommer.

Som fu-ledare har du ansvaret för att kvalitetssäkra gruppens utredningar.
Som arbetsledare följer du och är med och kontinuerligt utvecklar arbetssätt och metoder.
DVI registrering (Disaster Victim Identification) kan vara aktuellt.
Du leder arbetet, fördelar resurser och följer upp pågående utredningar.


KVALIFIKATIONER
Du har;
• svensk polisexamen
• erfarenhet av arbete kring ärendetyperna dödsfall och försvunna personer
• minst 6 månaders erfarenhet av förundersökningsledning
• FU-ledarutbildning
• goda kunskaper i DurTvå

Det är meriterande om du har
• erfarenheter av arbete med tjänstefel
• erfarenhet av utredningsarbete
• kunskaper i Pär

Personliga egenskaper.
Arbetet ställer krav på att du kan arbeta både självständigt och i grupp. Du har stort intresse och engagemang för ärendetyperna. Du har god förmåga att skapa och vidmakthålla kontakter och samarbetar väl med andra. Som förundersökningsledare kommer du att samverka både internt, externt och möta människor i kris. Detta ställer höga krav på din personliga mognad, sociala kompetens och din sociala anpassningsförmåga.

Du kommer att arbetsleda personal och skapa förutsättningar för effektiv utredningsverksamhet. Det är viktigt att du är flexibel, organisatorisk, stresstålig och bra på att prioritera. Du har ett coachande, motiverande och stöttande förhållningssätt och skapar förutsättningar för din grupp att lyckas.


ÖVRIGT
Anställningsform; tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning såvida du inte redan idag är anställd inom myndigheten
Placeringsort: Alingsås eller Borås
Arbetstid: Dagtid med flex

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 3 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Hanterare till Underrättelseenheten

Hanterare till Underrättelseenheten

22 oktober 2024

HLR-instruktör sökes!

HLR-instruktör sökes!

28 augusti 2024

24 juni 2024

15 mars 2024