OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Landstinget i Kalmar län har 7 000 medarbetare som alla jobbar för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets medborgare. Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur och kollektivtrafik för hela länet. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete - varje dag.
Läs mer om att arbeta i landstinget
http://www.ltkalmar.se/lediga-jobb/landstinget-som-arbetsgivare/
Vår IT-verksamhet är komplex och spänner över ett stort arbetsfält, från daglig drift och förvaltning till utveckling. IT-verksamheten är en viktig strategisk resurs och en integrerad del av landstingets kärnverksamhet och en förutsättning för en stor del av den verksamhetsutveckling som bedrivs. Inom IT-förvaltningen finns ca 100 medarbetare uppdelat på enheterna IT Infrastruktur, IT Arbetsplats, IT Applikation och IT Vårdsystem.
Läs gärna med på:
http://ltkalmar.se/lediga-jobb/landstinget-som-arbetsgivare/yrken-landstinget/arbeta-med-it-i-landstinget/
Vi söker dig som med stort engagemang kan driva etablering och drift av Operations Center inom IT-förvaltningen i landstinget. Operations Center ska genom ett proaktivt arbete säkerställa en stabil, säker och tillgänglig IT-miljö för våra användare. I samarbete med övriga team inom IT-förvaltningen kommer du att etablera Operations Center vilket innebär att du tar den ledande och drivande rollen i det arbetet. Genom att använda våra verktyg som OP5, Nexthink, Logpoint och våra övervakningssystem för nätverk, brandväggar med mera sker löpande analyser av hela vår IT-miljö som i sin tur ska omsättas i proaktiva åtgärder. Operations Centers fokus ska primärt vara förebyggande arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss arbetar du i främsta ledet inom IT-förvaltningen för att skapa en problemfri produktionsmiljö. Som funktionsansvarig för Operations Center arbetar du proaktivt med att identifiera avvikelser och säkerhetshot inom IT-miljön innan det hunnit bli en incident/problem. Det handlar även om att se mönster av återkommande avvikelser och lämna över dessa till Problem Management då IT-förvaltningen arbetar enligt ITIL.
En annan av dina uppgifter är att kommunicera och samverka med övriga team inom IT-förvaltningen för att proaktivt finna långsiktiga lösningar på upprepade avvikelser. I samverkan hittar du/ni balans mellan kundens önskemål och teknikens möjligheter. Du är också en länk mellan användare/verksamhet, systemförvaltare och drift. Arbetsområdet omfattar hela landstinget och din placering är i Kalmar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant utbildning och erfarenhet. För att klara arbetet behöver du ha erfarenheter och kunskaper om komplexa IT-miljöer, gärna i ett Operations Center. I arbetet krävs en bred IT-kunskap inom system- och applikationsdrift. Du bör ha arbetat med ärendehantering, eskalering av ärenden samt automatisering av ärendeflöde. Har du kunskap om ITIL-processer är det ett plus.
Rollen ställer stora krav på tekniskt kunnande, eget driv och engagemang. Du är drivande, noggrann, strukturerad och du har en god analytisk förmåga med ett strategiskt förhållningssätt. Du tycker om och är bra på att lösa problem, både på egen hand och tillsammans med andra och har ett väl utvecklat konsekvenstänk. Du har ett genuint intresse för att sätta dig in i och förstå landstingets verksamhet och processer samt säkerställa att rätt översiktsbild finns inom Operations Center.
Vi ser att du i linje med våra värderingar är en individ som har förmåga att ta egna initiativ och driva din egen utveckling framåt. Som person är du öppen och intresserad av den nya teknikens möjligheter och användning. Du har en stark vilja att hänga med i teknologiska trender och att hålla kunskaper aktuella. Du tar en ledande och drivande roll inom området varför det är meriterande med ledarerfarenheter.
För att trivas bra i rollen inom Operations Center är du en person som värdesätter samarbete och tycker om att dela med dig av din kunskap. Du är en utåtriktad person med ett positivt synsätt och du har lätt att kommunicera, såväl skriftligt som muntligt, vilket innebär att du är öppen, tydlig och lyhörd i din kommunikation. Bra kommunikation med övriga team inom förvaltningen är en viktig del då du i rollen möter du olika funktioner och för dialog om hur vi säkerställer system/applikationers tillgänglighet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, samarbetsförmåga och servicekänsla. Ett krav är att du har körkort.