OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.
Målet för den administrativa verksamheten i MSB är att vara ett effektivt stöd som både stödjer och styr.
Ekonomienheten ingår, som en av åtta enheter, i avdelningen för verksamhetsstöd. Ekonomienheten omfattar områdena projektekonomi, ekonomistöd, ekonomistyrning, systemförvaltning, upphandling. På enheten pågår omfattande utvecklingsarbeten inom flera områden. Du kommer att arbeta i en dynamisk miljö med uppgift att ge ett kunnigt och ändamålsenligt stöd till andra.
MSB genomför insatser och stödjer samordningen av andra myndigheters åtgärder och insatser vid olyckor och kriser, både nationellt och internationellt. Normalt har myndigheten 50-60 insatser utomlands samtidigt. Funktionen ansvarar för den ekonomiska redovisningen av de internationella insatserna samt för myndighetens EU-finansierade projekt.
MSB kommer flytta till nya lokaler under 2018 och kommer då att börja arbeta aktivitetsbaserat. Digitalisering är därför en stor del av pågående utvecklingsarbete inom MSB.
Projektekonomifunktionens ansvar
Ekonomienheten söker en projektekonom till funktionen projektekonomi, funktionen består av 6 medarbetare.
Funktionen ansvarar för redovisning av myndighetens internationella insatser, EU-finansierade projekt samt rapportering till olika finansiärer. I ansvaret ingår att stötta projektledarna i deras arbete, med tyngd i budget och uppföljning, samt boksluts- och revisionsarbete. Funktionen stöttar även verksamheten genom att genomföra utbildning inom det ekonomiadministrativa området till bland annat insatspersonal.
En utmaning vi generellt har är snabba omställningar och prioriteringar. En annan utmaning är att arbetet idag växlar mellan ett helhetsperspektiv och fokusering på enskilda detaljfrågor.
Dina arbetsuppgifter
Din roll blir att både delta i och att samordna funktionens dagliga arbete, samt vara en drivande kraft i utvecklingen av funktionens arbete. Du har inte personalansvar.
Arbetet innebär samarbete med projektledare och andra operativa funktioner.
Du deltar även i ekonomienhetens övergripande planering- och utvecklingsarbete, i syfte att effektivisera- och kvalitetssäkra ekonomiska flöden inom myndigheten.
Det förekommer även andra arbetsuppgifter på ekonomienheten, som du deltar i, såsom revisionsarbete och bokslut.
Din kompetensprofil
Du har en akademisk utbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande flerårig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och du har en mycket god kunskap i ekonomisk redovisning. Du ska ha några års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, gärna i en större organisation.
Arbetet kräver även att du;
- har god kunskap om ekonomi- och verksamhetssystem och i Excel samt god administrativ förmåga
- är trygg i din kompetens så att du kan samorganisera arbete i grupp samt vara en drivande och initiativtagande deltagare i det bredare samarbetet och utvecklingen inom ekonomienheten
- har lätt för att ta och få kontakt och därmed också skapa tillit och ett bra samarbetsklimat
- kan behålla ett helhetsperspektiv av verksamheten och hantera flera deadlines
- är analytisk och flexibel
Arbetet ställer krav på god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift även på engelska.
Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
MSB arbetar för ökad jämställdhet och likabehandling, såväl internt som gentemot medborgarna. Det krävs ett aktivt arbete för ett samhälle utan diskriminering. Därför är det viktigt för oss att alla inom MSB bidrar och är delaktiga i vår strävan.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Karlstad. MSB tillämpar provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Är du intresserad?
Har du frågor kontakta funktionsansvarig Malin Nika. Fackliga företrädare är Anna Trulsson (SACO), Åsa Andtbacka (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via vxl 0771-240 240.
Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast den 22 januari 2017, märkt med referensnummer 2017/179. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.
MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240