Funktionschef

Arbetsbeskrivning

Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.
Som chef på Lantmäteriet förväntas du driva förändringar genom att skapa förutsättningar för delaktighet och en god dialog. Du förväntas uppnå resultat genom en tydlig arbetsgivarroll i kombination med skapat förtroende och tillit till andra.
Ekonomienheten i Gävle som arbetar med ekonomiadministration, redovisning, inköp, dokumentstyrning, lokal- och kontorsservice söker nu chef till funktionen Dokumentstyrning. Inom funktionen ansvarar man bland annat för myndighetens postöppning, arkivvård och förvaltning av arkivredovisningen, upprätthållande av vårt diarium samt övriga dokumentstyrningsfrågor. Inom funktionen arbetar idag 9 medarbetare.

Arbetsuppgifter
Som funktionschef har du verksamhetsansvar och leder utveckling av verksamheten genom att leda andra. I dina arbetsuppgifter ingår personalansvar för funktionens medarbetare och för att skapa goda förutsättningar så att medarbetarna kan utföra sina arbetsuppgifter på bästa sätt. Detta gör du bl.a. genom att regelbundet genomföra medarbetar-, löne- och uppföljningssamtal. Som funktionschef är du lönesättande samt har arbetsmiljöansvaret för din funktion. 
I funktionschefens uppgifter ingår också att: 

-Löpande styra och följa upp funktionens ansvarsområde.
-Ansvara för kompetensförsörjning för funktionen samt se helheten på enheten
-Ansvara för funktionens ekonomi enligt delegationsordning.
-Genomföra arbetsplatsträffar med funktionens personal samt hålla samverkansmöten med dina fackliga representanter på lokal nivå.
-Aktivt delta i enhetens ledningsgruppsarbete och därigenom bidra till enhetens ledning och styrning.

 För att kunna leva upp till de förväntningarna som ställs på dig får du som chef på Lantmäteriet ett tydligt uppdrag med befogenheter och delegerat ansvar. Utöver det erbjuder vi dig det stöd du behöver inom områden som till exempel ekonomi, HR och kommunikation


Kvalifikationer
Kunskap
För arbetet behövs:

-
En akademisk examen inom relevant område

-
God erfarenhet av personalansvar


Erfarenhet
Det är meriterande om:

-Du har erfarenhet inom verksamhetsområdet
-Du har erfarenhet av ett coachande och konsultativt förhållningssätt

Kompetens
Vi söker dig som:

-Uppnår resultat genom andra och skapar förutsättningar för allas delaktighet genom att visa förtroende och tillit. 
-Har intresse för att utveckla och ta tillvara medarbetarnas egenskaper/kunskaper och stärka dem i yrkesrollen
-Har en förmåga att anpassa ditt ledarskap till den rådande situationen genom att vara flexibel, ha självinsikt och en god förståelse för andra.
-Har en god förmåga att åstadkomma förtroendefulla relationer och gott samarbete med övriga delar av organisationen och med de fackliga organisationerna


Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Jonas Wärn, enhetschef, telefon 026 - 63 46 08. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, Sandra Hjelmérus, telefon 026 - 63 33 78 och för ST inom Lantmäteriet, Inggerd Holmberg, telefon 026 - 63 31 22. Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Eftersom vi använder det statliga ramavtalet när det gäller annonsförmedling så undanbedes annonsförsäljare vänligt men bestämt.

Övrig information
Då Lantmäteriet har en omfattande utlandsverksamhet kan det finnas möjligheter att arbeta i olika internationella projekt.
Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lantmäteriet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 3 juni 2015

Liknande jobb


COO / Operativ chef

5 november 2024

5 november 2024

1 november 2024