Funktionschef Compensation & Benefits, HR Skanska Sverige AB

Arbetsbeskrivning

Funktionschef Compensation & Benefits, HR Skanska Sverige AB

Skanska utvecklar och bygger ett bättre samhälle med fokus på hållbarhet. Våra medarbetare är vår största tillgång. Vi inom HR stöttar och utvecklar arbetet med att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla de bästa medarbetarna i alla roller.

* HR är en professionell partner som utvecklar våra chefer i att utöva ett inkluderande, värderingsstyrt och teamorienterat ledarskap
* HR bidrar till en miljö där medarbetare mår bra, är engagerade och får förutsättningar att nå sin fulla potential
* HR:s arbete kännetecknas av passion, affärsförståelse och nära samarbete

Vi är i dag ca 190 engagerade HR-kollegor, såväl specialister som generalister spridda över landet, som arbetar nära våra verksamheter och brinner för det vi gör. Tillsammans är vi en viktig del av Skanskas framgång. Vill du vara med oss på resan och utveckla ett förstklassigt affärsdrivet HR?

Om tjänsten

Gruppen Löner och Förmåner (Compensation & Benefits) är en specialistfunktion som stöttar både HR och chefer kring frågor rörande ersättning, pensioner, aktiesparprogram och övriga förmåner för våra 9000 anställda i Sverige.

Som funktionschef uppbär du en viktig ledarroll och har ansvaret för att utveckla en grupp medarbetare som har spetskompetens inom områdets olika delar. Du får en nyckelroll i en stor och dynamisk organisation och förmånen att få leda en av de största Comp & Ben-funktionerna i Sverige.

En betydande del av ditt arbete är också att tillsammans med HR-ledningen för Skanska Sverige utveckla HR-arbetet inom samtliga delar. I detta bidrar du med din kunskap det ansvarsområde och tar en tydlig och aktiv roll i HR:s utvecklingsarbete.

Inom ditt sakområde driver du utvecklingsarbetet i flera angelägna frågor.

Exempel på frågor du kommer hantera är:

* Lönekartläggningar och benchmarking mot branschkollegor
* Mobilitetsfrågor för medarbetare som rör sig mellan våra verksamheter i olika länder
* Effektiv hantering och administration av pensioner
* Att tillsammans med HR-direktör driva ett internt Ersättningsutskott (beslutsforum för ledningen) för en sammanhållen framdrift inom ansvarsområdets frågor
* Fortsätta arbetet med att driva en framtidssäkrad personbilsflotta (elektrifiering) genom en aktiv Fleet Management-funktion.

Som Funktionschef sitter du i ledningsgruppen för HR i Skanska Sverige AB och rapporterar till vår HR-direktör. I rollen har du ett stort kontaktnät som omfattar ledningen, våra fackliga organisationer, vår HR-organisation samt de konsulter vi samarbetar med.

Din profil

Våra ledord och värderingar på Skanska styr vårt HR-arbete och det är viktigt att det stämmer med dina egna värderingar för att du ska trivas hos oss. Värderingarna innebär i korthet att vi agerar med en hög nivå av transparens och etik, vi bryr oss om människor och miljö, vi drar nytta av mångfald och främjar en inkluderande arbetskultur. Vi är en lärande organisation och delar med oss av våra kunskaper. Vi söker dig som attraheras av våra värderingar och har förmåga att driva dessa frågor tillsammans med dina kollegor.

Du har en akademisk utbildning inom PA/Ekonomi eller likvärdig akademisk utbildning alternativt erfarenhet från motsvarande befattningar i näringslivet. Du har omfattande erfarenhet av strategiskt och operativt arbete inom området Compensation & Benefits.

Du har god affärsförståelse och är en värderingsstyrd ledare med kvalificerad chefserfarenhet. Som person är du inkluderande, utvecklingsinriktad, analytisk, strategisk/taktisk driven och har integritet. Du trivs med att arbeta självständigt, är noggrann, tålmodig och ansvarstagande. Vidare är du lyhörd, lösningsorienterad, intresserad av människor samt besitter en mycket god samarbetsförmåga. Du stimuleras av att överföra dina kunskaper till dina medarbetare och kollegor, för att se dem lyckas med sina arbetsuppgifter.

Du erbjuds en stimulerande och utvecklande roll där du får arbeta självständigt med stor frihet under ansvar. Du blir en del av en arbetsplats med högt i tak och med kompetenta och engagerade medarbetare.

Låter detta som din nästa utmaning?

Ansök senast 2019-08-18

Vi ser fram emot din ansökan! Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Anna Wenner på mail eller telefon, eller 010-448 88 39.

I denna rekryteringsprocess ingår en bakgrundskontroll av slutkandidaterna.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skanska Sverige AB Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Ej angivet
  • Heltid Permanent
  • Publicerat: 11 juli 2019

Postadress

Nils Ahlinsgata 1
YSTAD, 27139

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024