Funktionschef fordon och fastighet

Funktionschef fordon och fastighet

Arbetsbeskrivning

Räddningstjänsten Syd är räddningstjänsten för kommunerna Burlöv, Eslöv, Kävlinge, Lund och Malmö. Vårt uppdrag är att förebygga olyckor samt att snabbt och effektivt genomföra räddningsinsatser av olika slag. Varje dag gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv.

Vi tar oss an bränder, drunkningar och trafikolyckor och vi agerar vid stormskador, kemolyckor och farliga utsläpp. Efter en olycka följer vi upp med trygghetsskapande aktiviteter och olycksundersökningar. För att alla ska kunna skydda sig och agera vid olyckor erbjuder vi utbildning och rådgivning. Vi arbetar också med samhällsplanering, organtransporter, tillsyn av brandskydd och utfärdar tillstånd för brandfarliga och explosiva varor.

Idag är vi omkring 500 medarbetare som jobbar med över 40 olika yrken. Vi arbetar över hela vårt geografiska område och utgår från de olika stationerna i våra medlemskommuner. Vi samverkar med en rad andra aktörer som till exempel andra räddningstjänster, polis, sjukvård, frivilliga, kommuner, föreningar och andra organisationer. Tillsammans kan vi göra skillnad för att skapa medveten trygghet. Vår vision är: Tillsammans för ett olycksfritt samhälle!


ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla vår fordons- och fastighetsfunktion för att säkerställa förstklassig service och optimala förutsättningar för hela verksamheten? Vi söker nu en driven och engagerad funktionschef som vill leda arbetet framåt med både strategiskt och operativt ansvar.

Som funktionschef för Fordon och Fastighet ansvarar du för att tillsammans med enhetschefen leda och utveckla funktionen så att vi kan ge högkvalitativ och kostnadseffektiv service till verksamheten. I din vardag håller du ihop och leder ombyggnadsprojekt i våra fastigheter, planerar och genomför inköp och upphandlingar av fordon och entreprenader och håller dig uppdaterad kring avtal som berör områdena för fordon och fastigheter.

Du blir en nyckelperson i vårt arbete med att bygga och vårda starka relationer med både förvaltare och andra samarbetspartners. I din roll ansvarar du för den strategiska planeringen kring fordonsplacering, utbyten och ombyggnadsprojekt. Med stöd av ett kompetent team på tio personer inklusive två fordonstekniker, en insatsledare, två fastighetstekniker och fem lokalvårdare arbetar ni tillsammans för att lösa akuta utmaningar samtidigt som ni driver långsiktiga förbättringar för både våra fordon och fastigheter.

I din roll kommer du att ha ett brett ansvar som innefattar både verksamhet, personal och budget. Ditt arbete präglas av ett helhetsperspektiv där du ser till hela verksamhetens behov och samordnar insatser för att stödja och underlätta för verksamheten. Du kommer att ingå i enheten för verksamhetsstöds ledningsgrupp och bidra med din kompetens och din samarbetsförmåga för att lösa enhetens uppgifter.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett par års aktuell erfarenhet inom något av fastighetsförvaltning, förvaltning av specialfordon eller annan arbetslivserfarenhet inom tjänstens område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har tidigare erfarenhet från chefs- och/eller ledarroll samt har i dina tidigare roller haft budgetansvar och arbetat med avtalsfrågor.

Du behöver ha eftergymnasial utbildning inom området. Om du har förvärvat motsvarande kunskaper genom längre erfarenhet kan du fortfarande vara aktuell för tjänsten.

C-körkort är ett krav för tjänsten.

Det är meriterande om du har något eller några av:
• Erfarenhet av ombyggnadsprojekt i fastigheter
• Erfarenhet av miljöstrategiskt arbete
• Utbildning i och/eller erfarenhet av arbete med offentliga upphandlingar inom ramen för LOU
• Eftergymnasial utbildning inom fastighetsförvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• Utbildning i och/eller erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av arbete från räddningstjänst och räddningsinsatser eller från annan offentlig verksamhet.

För att lyckas i tjänsten behöver du som person ha en stark förmåga att se helheten utan att förlora detaljfokus. Du har lätt för att anpassa dig och ditt förhållningssätt till ändrade omständigheter. Du är trygg och stabil i ditt sätt att ta dig an situationer så väl som personer och har lätt för att skilja på det personliga och det professionella.

Då tjänsten har många interna och externa kontakter krävs det att du har god samarbetsförmåga och lätt för att kommunicera. Du har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Ditt ledarskap kännetecknas av tillit till dina medarbetares kompetens och en förmåga av att kunna entusiasmera och motivera, utan att ge avkall på tydlighet eller de regler och principer som genomsyrar arbetet.


ÖVRIGT
Räddningstjänsten Syd ger dig möjlighet att växa i din professionella roll samtidigt som du utvecklas som människa. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare som ständigt arbetar för att vara en inkluderande organisation. Hos oss arbetar du nära kollegor med mycket kunskap och erfarenheter som du både kommer att stödja och få stöd av. Du får verka i en arbetsmiljö med bra möjlighet att påverka balansen mellan arbetsliv och fritid. Du har tillgång till gym på våra arbetsplatser, möjlighet till nyttjande av friskvård på arbetstid, föräldrapenningtillägg mm.

I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar något personligt brev, istället ber vi dig att besvara urvalsfrågorna i ansökan så utförligt som möjligt. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

För kontaktuppgifter till fackliga företrädare vänligen kontakta vår HR-avdelning på hrsupport@rsyd.se

Sammanfattning

Liknande jobb


7 juni 2024

2 juni 2024