Funktionssamordnare för diarium, förvaltning och arkiv

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen Dalarna är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Det är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och centrala myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

ARBETSUPPGIFTER
På Rättsenheten arbetar ca 30 personer bl.a. veterinärer, djurskyddshandläggare, jurister, förvaltnings- och administrativa handläggare. Vi handlägger ärenden inom ett stort antal rättsområden, bl.a. livsmedelskontroller, smittsamma djursjukdomar och djurskydd. Rättsenheten prövar bland annat överklaganden som rör kommunala beslut enligt plan- och bygglagen och miljöbalken, beslutar om övervakningskameror, sköter allmänna val samt har tillsyn över stiftelser, bevakningsföretag och överförmyndare.

Rättsenheten söker en funktionssamordnare som vill leda och samordna vår funktion för diarium, förvaltning och arkiv. Arbetsuppgifterna på funktionen innefattar bl.a. diarium och arkivfrågor, handläggning av förvaltningsärenden där stiftelsefrågor, medborgarskap, bingo och askspridning är en del av arbetsuppgifterna. Du ska i samverkan med enhetschefen och medarbetarna utveckla verksamheten för ett ökat digitalt arbetssätt, där e-arkivering är en av uppgifterna som kommer förändra vårt arbetssätt inom länsstyrelsen.
Som funktionssamordnare planerar och prioriterar du verksamheten och följer upp satta mål. I arbetet ingår även att ha utvecklingssamtal och att lönesätta personalen. Vidare ingår det även att handlägga egna ärenden inom enhetens verksamhetsområde.

KVALIFIKATIONER
Krav
• Universitets- eller högskoleutbildning med samhällsinriktning eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• Kunskap om och/eller erfarenhet av ledarskap
• Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• Van användare av Officepaketet
Personliga egenskaper
• Du har lätt för att samarbeta och är flexibel, tydlig och analytisk
• Du ska ha förmåga att vara lyhörd för medarbetares behov av avstämningar och kunna prioritera i egna och andras uppdrag
• Du har ett genuint intresse för verksamhets- och personalutveckling

ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter.

Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.

Vi tar gärna emot samtal av dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461

Sammanfattning

Besöksadress

Åsgatan 38 79184 FALUN
None

Postadress

Åsgatan 38
FALUN, 79184

Liknande jobb


23 december 2024

Funktionschef Miljöprövning

20 december 2024

Funktionschef Klimat och Miljömål

20 december 2024

20 december 2024