Arbetsbeskrivning
Ref: 20242546
Välkommen till avdelning Myndighet, enhet SVU/Korttid!
Nu söker vi en kollega till vårt fantastiska team under tiden som vår kollega är föräldraledig!
Vi är ett team som trivs mycket bra med varandra. Vi sätter laget före jaget och vi alla hjälper varandra i våra ärenden för att få en helhetssyn över brukaren. Teamet som du kommer att arbeta i består av 10 biståndshandläggare, 5 sjuksköterskor, 3 arbetsterapeuter och 3 fysioterapeuter som alla besitter olika erfarenheter som berikar gruppen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som fysioterapeut i vårdplaneringsteamet ansvarar du för en trygg och säker hemtagning av patienter från slutenvården och uppföljning på korttidsvistelse. Du skapar förutsättningar för den enskilde att leva ett så självständigt, delaktigt och meningsfullt liv som möjligt utifrån ett individcentrerat förhållningssätt med fokus på det friska. Tillsammans med dina kollegor planerar ni för hemgång vilket kan innebära digitalplanering, personliga möten på sjukhuset eller telefon/Skypeplaneringar.
Arbetet innebär också att du ska göra bedömningar och överrapportering utifrån HSL till andra verksamheter i samband med hemgång från sjukhus och korttidsboende. Du kommer behöva samverka i team med andra yrkesgrupper både internt och externt. Det krävs att du har en god närståendekontakt och gott teamarbete med sjuksköterskor och biståndshandläggare som skapar förutsättning för att ge brukare och närstående trygghet och god service.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Är legitimerad fysioterapeut
• Har tidigare erfarenhet som fysioterapeut inom kommunal verksamhet och/eller inom slutenvården/primärvården
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av SVU-processen och korttidsprocessen
• Erfarenhet av tvärprofessionellt arbete
• Erfarenhet av att arbeta i Mina planer/Procapita
Som person är du positiv, engagerad och öppen för nya utmaningar. Med en rätt inställning bidrar du till ett gott arbetsklimat för att främja ett gott samarbete. Då vi arbetar i team ställer vi höga krav på din förmåga att kunna samarbeta med andra.
I ditt dagliga arbete bemöter du patienter, anhöriga och kollegor på ett respektfullt och professionellt sätt. Du har god servicekänsla och kommunikationsförmåga samt är lyhörd för patienternas individuella behov. Du har datorvana och kan utrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Då vi arbetar i en snabb process ställer vi krav på att du har en god förmåga att kunna ställa om vid oförutsedda förändringar.
Arbetet kräver också att du har god insikt om gällande lagstiftning, fastställda mål och riktlinjer.
Du kommer att erbjudas en gedigen introduktion som vi anpassar utifrån dig som person samt din kunskap och erfarenhetsnivå.
Vi är måna om att ha rätt person på rätt plats och lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet!
Utdrag ur Belastningsregister
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett
När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef.
Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten. Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag
Om arbetsplatsen
Myndighetsavdelningen i Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är organiserad i tre enheter varav en ansvarar för samverkan och planering vid utskrivning från slutenvården samt uppföljning av korttidsbeslut.
I dagligt tal kallar vi oss SVU, en förkortning av samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Enheten består av cirka 80 medarbetare uppdelat i tre sektioner med tvärprofessionella team innefattande biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter/ sjukgymnaster och assistent. Professionerna i teamet beslutar utifrån sina uppdrag om behov av bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) och insatser enligt Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat, i ett år
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Maj 2025 eller enligt överenskommelse.
Löpande urval tillämpas.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur.
Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa!
Läs mer om finskt förvaltningsområde här: Finskt förvaltningsområde - Malmö stad (malmo.se)
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98