OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsen
I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks.
Falu kommuns Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen bildades den 1 januari 2015 och hanterar frågor rörande bygg, miljö, stadsbyggnad, näringsliv, trafik, stadsmiljö samt markförvaltning och hållbarhetsfrågor. Totalt är vi drygt 100 medarbetare i den nya förvaltningen som består av sju avdelningar och Trafik och mark som är en av dessa avdelningar. Trafik och mark ansvarar för drift och förvaltning av gator och vägar, parker, naturreservat, kommunens egen mark mm. Här ligger också ansvar för samhällsbetalda resor och myndighetsutövningning beträffande trafik. Avdelningen har drygt 20 medarbetare.
Som gatuingenjör kommer du tillsammans med medarbetarna på Trafik- och markavdelningen att planera, beställa och utvärdera anläggnings -, drifts - och underhållsarbeten av de gatu- och trafikanläggningar och torgytor som ingår i Miljö- och samhällsbyggnadssförvaltningens verksamhetsområden. Detta innebär främst att arbeta med beläggningsprogram och hantera grävningstillstånd, men även bland annat vinterväg- och barmarksrenhållning, underhåll av konstbyggnader, dagvatten, gatubelysning.
Arbetsuppgifter
Viktiga delar i arbetet som gatuingenjör kommer att vara uppföljning av verksamheterna samt lång- och kortsiktig planering. Du ska kunna bedöma behov av arbeten i gatu- och vägnätet, göra kostnadsberäkningar samt beställa och kvalitetsgranska utförda arbeten. Arbetet sker i huvudsak genom entreprenader. Det innebär bl a planering, framtagning av förfrågningsunderlag, avtalsskrivning, avtalsuppföljning, ekonomisk uppföljning, kontroller, utvärdering av avtalsefterlevnad och åtgärd. Du hanterar kontinuerligt kontakt med allmänhet, entreprenörer och ledningsägare. I dina arbetsuppgifter ingår även att besvara och utreda frågor som kommer in via telefon, e-post och brev från allmänhet, entreprenörer, ledningsägare m fl. I tjänsten ingår också viss beredning av nämndsärenden.
Tillräckliga kvalifikationer
• Du har högskoleutbildning och för tjänsten lämplig inriktning eller annan teknisk utbildning som tillsammans med erfarenhet kan bedömas likvärdigt.
• Du har några års erfarenhet av drift- och underhållsfrågor inom området gata.
• Du är självgående och kan utföra ditt arbete på ett strukturerat sätt.
• Du har förmågan att se helheten och känna ansvar för avdelningens övriga verksamhetsområden.
• Du har god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift.
• Som person är du tydlig, prestigelös, relationsskapande och samarbetsorienterad.
• Du kan med god förmåga använda Office-paketet och då främst Excel och Word.
• Du har B-körkort.
Meriterande kvalifikationer
Erfarenhet av och förståelse för entreprenadjuridik och LOU. Certifierad som BAS-P. Erfarenhet av att arbeta med GIS och/eller CAD. Erfarenhet av att arbeta med BaTMan. Erfarenhet av att arbeta med Tekis Gata.
Övrigt
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid.
Ansökan
Sista ansökningsdatum. I urvalsprocessen läggs stor vikt vid hur kandidaten har svarat på urvalsfrågorna, dvs. de frågor som ställs i samband med själva ansökan.
Upplysningar
Henrik Andersson är enhetschef och ni får gärna ställa frågor om tjänsten på telefonnummer 023-860 96
Andreas Pernhall är rekryterare och svarar gärna på frågor om rekryteringsprocessen på telefonnummer 023-820 98
Ulrika Bergman är facklig företrädare för SACO, ni når henne på 023-827 74.