OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta för allas rättssäkerhet – varje dag?
Är du intresserad av att arbeta i en samhällsviktig och händelserik verksamhet, tillsammans med kunniga och drivna kollegor? Då kan detta vara ett jobb för dig!
Arbetet innebär
Som ordningsvakt utgör du kärnan i säkerhetsarbetet samtidigt som du skapar trygghet i domstolens lokaler för både besökare och anställda. Det innebär en rad viktiga och utvecklande arbetsuppgifter som bidrar till en säker och trygg miljö. I ditt arbete ingår det även flera arbetsuppgifter av mer administrativ karaktär. Du kommer tillsammans med dina kollegor arbeta med bland annat:
• bemanna säkerhetskontrollen
• bemanna receptionen
• ansvara för ordningshållning under förhandlingar och i allmänhetens utrymmen
• hantera teknik i förhandlingssalar
• hantera vissa administrativa uppgifter samt viss målhantering
• delta i arbetet med den interna servicen som posthantering, lokaltillsyn, arkiv, beställning av kontorsmaterial, leveransmottagning mm.
• hantera passerkort, larm och besöksrutiner.
Du roterar mellan olika arbetsuppgifter vilket gör arbetet omväxlande. Som ordningsvakt vid domstolen ingår visst övertidsarbete då rättegångar ibland kan pågå efter ordinarie arbetstids slut. Visst arbete under helg kan också förekomma.
Vi söker dig som
• har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan motsvarande utbildning
• har giltigt ordningsvaktsförordnande
• har mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
• är van datoranvändare
Om du har ordningsvaktsförordnande med behörighet att tjänstgöra i domstol är det meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete inom rättsväsendet, företrädesvis domstol, eller annan myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant. Vidare är det meriterande om du har relevant administrativ erfarenhet och en god administrativ förmåga.
Arbetet som ordningsvakt är ett lagarbete som ställer stora krav på samarbetsförmåga och ett gott omdöme. Självklart är du med och bidrar till vårt goda arbetsklimat! Du är serviceinriktad och tycker om att hjälpa andra människor, både internt och externt. Du behöver ha ett flexibelt förhållningssätt och kunna hantera olika uppgifter, människor och oväntade situationer samtidigt som du är noggrann när du utför arbetsuppgifterna. Du tar egna initiativ och är lugn och stabil i stressade situationer.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Som ordningsvakt erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet. Som medarbetare inom Sveriges Domstolar erbjuds du fördelaktiga villkor, och har goda möjligheter till kompetensutveckling i Domstolsverkets regi.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta som ordningsvakt på en tingsrätt inom Sveriges Domstolar? Möt då två av Sveriges Domstolars ordningsvakter på vår hemsida:
https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/mot-vara-medarbetare/sakerhet-och-service/ordningsvakt/
Vilka är vi
Gävle tingsrätt är en allmän domstol med Gävle, Sandvikens, Hofors och Ockelbo kommuner som domsområde. Tingsrätten handlägger tvistemål, brottmål, domstolsärenden och konkurser. Tingsrätten är organiserad i ett målkansli och en administrativ enhet. Vid tingsrätten tjänstgör omkring 45 personer, varav 8 domare, 4 fiskaler och 11 tingsnotarier.
Övrigt
Vi söker två ordningsvakter, på tillsvidareanställning med provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Sista ansökningsdagen är 16 juni.
Bifoga ditt gymnasiebetyg samt ordningsvaktsförordnande i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör Anna Strand
026-17 67 02