Geodatahantering GIS-konsult

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en GIS-konsult för Geodatahantering

Specifikation:
Vår kund är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt – i dag och i framtiden. Kunden är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Man har drygt 1000 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, men det finns mindre kontor i Sundsvall, Göteborg och Luleå. 

Du har utbildning inom aktuellt område med viss svårighetsgrad. Erfarenhet 2-5 år inom området och har deltagit i eller utfört ett flertal liknade uppdrag inom aktuellt område.

Bakgrund till uppdraget
Uppdragsgivaren är stora användare av geodata och inom de närmsta åren kommer vi behöva arbeta mycket med utveckling kring hanteringen och användning av den. Nya digitala datamängder behöver hela tiden tas om hand, hållas aktuella och lagras på ett säkert sätt vilket ställer höga krav på oss att kontinuerligt se över hanteringen av såväl geodata som anläggningsinformation. Samtidigt behöver man också se över vilken analog information som behöver digitaliseras. Det i sin tur gör att behovet av att samla in större mängder data och öka takten i hanteringen. För att möta det behöver man avropa extra stöd som hjälper dem med geodatahanteringen.

Uppdragsbeskrivning
Konsulten kommer ingå i linjearbetet inom enheten NAG (Geodata) och kommer främst arbeta med att hantera geodata.

Kunden använder ESRIS plattform och FME som främsta programvaror men andra program kan vara aktuella.
Konsulten förväntas vara väl bevandrad i ESRI och FME för att kunna utföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt.

Fokus ligger på förvaltning av anläggningsinformation där vanliga arbetsuppgifter kan vara hantering av dataleveranser från förvaltningsprojekt eller hantering av geodata från något av deras stora pågående projekt. Att kvalitetssäkra och kontrollera geodata är viktigt för att ständigt öka riktigheten och aktualiteten på anläggningsinformationen.
Det kan även vara aktuellt att delta i arbetet med att utveckla deras rutiner och processer för geodatahantering. Konsulten kommer behöva läsa in sig på produktspecifikationer samt Tekniska riktlinjer (främst TR08-06) och förväntas efter inläsning kunna svara på frågor från verksamheten rörande geodatahantering. Att bidra i att utveckla processer/rutiner kan förekomma i mån av tid.

En tydlig leverans i uppdraget kan vara att ta emot geodata från ett projekt, kontrollera att den stämmer, korrigera den vid behov samt läsa in data i SDE databaser. Rutiner som används kan behöva uppdateras och konsulten förväntas vara aktiv i det arbetet vilket även kan innebära att testa nya rutiner, ge förslag på förbättringar och se till att återkoppla resultaten till sin kontakt inom Enheten.

Ett konkret mål som kunden arbetar mot är att anläggningsinformation skall finnas uppdaterad när anläggningen tas i drift. Idag har man en del eftersläpningar som man behöver hantera och komma ikapp med för att sikta mot uppdaterad anläggningsinformation vid idrifttagning.

Skallkrav Högskole- eller universitets utbildning där GIS-kurser skall ha ingått alternativt motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät bedömer likvärdig
God Svenska i tal och skrift 
Arbetat minst 4 år med uppdatering av geodata och geodatabas
Arbetat med geodata under det senaste året
Dokumenterad erfarenhet av editering med ESRI´s programvaror ArcMap och/eller ArcGis PRO. Ska finnas dokumenterat i CV alt. separat dokument med anbudet.
Minst 2 års erfarenhet av arbete med FME

Börkrav Uppdatering av geodata i SDE databaser (Uppfylls börkravet ges 75 kr i prisavdrag på utvärderingspriset)
Utveckling av geodatabaser (Uppfylls börkravet ges 25kr i prisavdrag på utvärderingspriset)
Dokumenterad erfarenhet av att leda arbetsgrupper (Uppfylls börkravet ges 50 kr i prisavdrag på utvärderingspriset)

Annat
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Svenska kraftnät förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav. God samarbetsförmåga och initiativförmåga
Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
Arbetar självständigt och målinriktat
Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter
Förmåga att arbeta i grupp

Omfattning placering 
Uppdragsperiod: Från den 15 februari 2023 till den 30 april 2025 med ca 80% beläggningsgrad eller 32 timmar per vecka.
Ort: Sundbyberg med distansavtal, möjlighet att jobba upp till 50% remote om arbetsuppgifterna tillåter det.
Låter detta som ett spännande uppdrag som skulle passa dig?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat CV som matchar vår kunds önskemål. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen. Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 februari 2023
  • Ansök senast: 20 februari 2023

Liknande jobb


22 november 2024

Teknisk projektledare/Produktägare

Teknisk projektledare/Produktägare

22 november 2024