OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att bygga upp en ny roll där du tar PTS GIS-arbete till nästa nivå? Är du dessutom analytisk, ser helheter och gärna kommer med egna initiativ? Då kan du vara den GIS-sakkunnige som myndigheten behöver!
PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.
Analysavdelningen söker nu en GIS-sakkunnig till enheten för marknadsanalys och statistik.
Vad ska jag arbeta med?
Behovet av kartunderlag och analyser med geografiska dimensioner har ökat snabbt de senaste åren på alla sakavdelningar inom PTS. En inventering av framtida behov visar dessutom att att behoven kommer öka ytterligare de närmsta åren. PTS tar för närvarande ett samlat grepp om myndighetens GIS-arbete, och som ett led i detta rekryteras nu en GIS-sakkunnig. Rollen är nyinrättad och vi söker dig som ser möjligheterna i utmaningen att forma den.
Specifika arbetsuppgifter kan inkludera att:
• utveckla och förvalta den PTS-gemensamma plattformen för lägesbundna data, som är i uppbyggnadsfas.
• ajourhålla lagringen av kartdata i myndighetens GIS-plattform.
• samordna arbetssätt och rutiner för hantering och lagring av kartdata samt övrigt GIS-relaterat material inom myndigheten.
• driva och samordna myndighetens GIS-nätverk.
• främja myndighetens interna arbete med geografiska analyser.
• fungera som en central supportfunktion för GIS-relaterade frågor på PTS.
• ta fram en plan för myndighetens kompetensutveckling på GIS-området – från introduktion till komplexa analyser.
• i samråd med PTS it-avdelning säkerställa att systemmiljön på myndigheten är anpassad för myndighetens behov på GIS-området.
Vem söker vi?
Vi söker dig med:
• avslutad högskoleutbildning som till exempel GIS-ingenjör, geovetare eller lantmätare, alternativt motsvarande kompetens som PTS bedömer lämplig.
• mycket goda kunskaper om geografiska informationssystem, GIS.
• mycket goda kunskaper i QGIS.
• kunskaper och erfarenhet av databashantering och SQL.
• förmåga att ta fram, kvalitetssäkra, sammanställa, analysera och dra slutsatser av statistiskt underlag och lägesbunden data.
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Meriterande är:
• dokumenterad erfarenhet av projekt- eller förvaltningsledning.
• erfarenheter av QGIS Server, PostgreSQL och PostGIS.
• erfarenhet av att självständigt driva nya organisationsövergripande processer.
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Eftersom rollen är ny riktar vi oss till dig som är redo att kliva in i helt ny arbetsroll och som har personliga egenskaper såsom:
• drivkraft och initiativförmåga
• förmåga att snabbt sätta dig in i nya uppgifter.
• att vara självgående och ifrågasättande.
• god samarbetsförmåga och att vara “service minded”.
• god analytisk förmåga och förmåga att se helheter.
Var på PTS ska jag jobba?
Divisionen för marknadsutveckling ansvarar för ett brett urval av frågor som bl.a. rör digitalisering, konsumenternas rätt till ett brett och prisvärt urval av elektroniska kommunikationstjänster, bredbandsstöd samt konkurrensfrämjande analys och förhandsreglering av operatörer.
Analysavdelningen ansvarar för att ge ett kvalificerat stöd till övriga delar av myndigheten när det gäller olika typer av analyser. På avdelningen samlas kompetens som ansvarar för bland annat myndighetens statistikinsamling och tillhörande marknadsanalys, kostnadsberäkningsmodeller för området elektronisk kommunikation, spektrumanalys, utveckling och förvaltning av metoder för samhällsekonomiska analyser samt analyser av affärsmodeller, investeringar och andra ekonomiska och finansiella frågor.
Inom telekomområdet föds ständigt nya idéer och utvecklingen går mycket snabbt. Mitt i den verkligheten befinner sig PTS och enheten för marknadsanalys och statistik. Enheten arbetar myndighetsövergripande och hanterar många politiska och högaktuella samhällsfrågor, exempelvis hur bredbandstillgången ser ut i Sverige, stöd till utbyggnad av bredband samt insamling av marknadsstatistik..
Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.
Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.
För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med bestämmelser i Säkerhetsskyddslagen.
Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan nedan senast 14 augusti 2019.
För mer information kontakta tf. enhetschef Bianca Gustafsson Kojo på 08-678 57 09 (efter 4 aug) eller HR-specialist Johan Gustavsson, 08-678 58 11 (v. 31 samt efter 11 aug).
För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se
Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.