Göta hovrätt söker arkivassistent

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Göta hovrätt är en av sex hovrätter i Sverige och vår huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagas från tingsrätt. Vår arbetsplats präglas av ett öppet och välkomnande klimat med totalt cirka 100 medarbetare. Din huvudsakliga arbetsplats kommer att vara på Werket, som är vår externa arkivlokal några hundra meter från domstolsbyggnaden. Arkivlokalerna är nyrenoverade och du kommer att sitta i ett öppet och trevligt kontorslandskap tillsammans med 2-3 andra kollegor som jobbar med liknande arbetsuppgifter. Arkivet hör till den administrativa enheten där vi är 15 personer som arbetar inom olika funktioner; administration, expeditionsvakt och arkiv.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Vill du vara med och bidra till rättssäkerheten?

Vi söker dig som vill bli vår nya kollega i arkivet på Göta hovrätt. Vi tror att du är en person som vill ha ett betydelsefullt arbete i en samhällsviktig och spännande verksamhet.

Vi erbjuder

Som arkivassistent kommer du främst att arbeta med utlämnande av allmän handling samt besvara frågor vid beställningar av domar. Beställningar och frågor kommer främst via e-post men även via telefon. Du kommer tillsammans med hovrättens arkivarie och en annan arkivassistent att arbeta med allehanda uppgifter inom arkivområdet. Du kommer bland annat att arbeta med arkivvård, insortering av akter och avgöranden. Andra arbetsuppgifter är att arbeta med kontroll av dom- och beslutsböcker samt skanning av handlingar och gallring.

Kvalifikationer

Vi söker dig som lägst har fullgjord gymnasieutbildning och relevanta erfarenheter för yrket. Vi ser gärna att du är van vid utlämnande av allmänna handlingar och har erfarenhet av att arbeta med digitala handlingar och skanning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i ett arkiv på domstol eller annan statlig myndighet, kommun eller region.

Du har god förmåga att både muntligen och skriftligen förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Som person trivs du med att själv planera ditt arbete och utför dina arbetsuppgifter med stor noggrannhet och ansvarskänsla. Beställningar av allmänna handlingar kommer in löpande och det är viktigt att du har god förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du tycker om att både arbeta självständigt och i samarbete inom en mindre grupp. Du är serviceinriktad och kvalitetsmedveten samt bekväm med att hantera olika uppgifter och situationer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mattias Flodin
036-15 69 94
Hovrättspresident Sten Andersson
036-15 65 01
Administrativ direktör Camilla Brännström
036-15 65 02
Hovrättspresident Charlotte Brokelind
036-15 65 88
Lagman Mats Lundeholm
036-15 69 40
Hovrättslagman Charlotta Riberdahl
036-15 69 04
Kansliföreståndare Helen Tollin
036-15 65 41

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges Domstolar, Göta hovrätt
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 september 2024
  • Ansök senast: 13 oktober 2024

Besöksadress

Hovrättsgränd 4 55320 Jönköping
None

Postadress

Box 2223
Jönköping, 55002

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

19 november 2024

15 november 2024