OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botaniska trädgården är en plats där växtvärldens mångfald är i centrum. Botaniska är en vetenskaplig institution med botanisk forskning och hortikulturellt utvecklingsarbete på hög internationell nivå. Under trädgårdens hundraåriga historia har växter samlats in på resor runt världen och de odlas nu i vackra miljöer runtom i trädgården, i arboretet samt i växthusen. I Botaniska får våra 600 000 besökare en upplevelse utöver det vanliga som vi hoppas väcker intresset för växtvärldens mångfald och det viktiga bevarandearbetet. Den pedagogiska verksamheten är riktad både till skolor och utbildningsaktörer i form av lektioner och fortbildning, samt till allmänheten genom utställningar, visningar och event. Botaniska är en av de största botaniska trädgårdarna i Europa med sina omkring 75 hektar och drygt 20 000 arter från mer än 130 länder. På vår arbetsplats är alla medarbetare viktiga delar i helheten och tillsammans arbetar vi för gemensamma mål, vårt arbetsspråk är svenska.
Vill du utvecklas som kommunikationschef och göra skillnad?
Hos oss får du chansen att vara en nyckelspelare i att berätta om Botaniskas uppdrag som botanisk trädgård och om den framstående forskning som bedrivs i trädgården, i syfte att sprida kunskap om och bevara den biologiska mångfalden.
Du får även möjlighet att utveckla Botaniska som besöksmål – för besökare från när och fjärran. Du kommer att kunna utveckla din roll samtidigt som du sätter din egen prägel på en modern och hållbar kommunikation kring biologisk mångfald, där Botaniskas djupa och breda kompetens är i centrum.
Arbetsuppgifter
Som kommunikationschef har du ett övergripande ansvar för Botaniskas externa kommunikation och marknadsföring, programverksamhet och evenemang, varumärke och besöksupplevelse. Hos oss är du delaktig i hela processen, från strategisk planering till operativt genomförande. Som kommunikationschef kommer du att aktivt arbeta med marknadsföring i sociala medier, hålla i mediekontakter som pressansvarig och driva utvecklingen av besöksupplevelsen i samband med att vi bygger nya växthus. Vidare har du ansvar för extern webbsida och grundläggande layout och bildredigering.
Du har förmågan att kunna paketera och marknadsföra Botaniskas kompetens och stärka vårt varumärke, budskap och lyskraft både nationellt och internationellt. Du är genuint intresserad av att berätta om Botaniskas forskning och arbete kring biologisk mångfald. Som kommunikationschef är du ett stöd för hela förvaltningen när det gäller kommunikationsfrågor så att Botaniskas uppdrag och unika kompetens kan lyftas fram i rätt forum och anpassas efter målgrupp. Du ingår i ledningsgruppen. I tjänsten ingår inget personalansvar.
Om dig
Du har en högskoleutbildning inom media- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande och har hunnit arbeta minst 10 år inom området. Av dessa har du arbetat minst 5 år på strategisk nivå med att utveckla kommunikation, marknadsföring, varumärke och/eller ett besöksmål.
Övriga krav på erfarenhet är att du:
- är en van skribent med god stilistisk förmåga med vana att anpassa innehåll efter målgrupp och uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska
- har kunskap om växtvärldens mångfald alternativt miljöfrågor och/eller biologisk mångfald i stort
- vet hur planerad intern och extern kommunikation samverkar för att stärka och utveckla verksamhetens varumärke
- har erfarenhet av att driva och leda projekt
- har en gedigen förmåga att kunna hantera moderna kommunikationsverktyg och kanaler samt vana att utveckla nya arbetssätt allt eftersom ny teknik ger förutsättningar för detta
- har beställarkompetens relativt kommunikationsbyråer, tryckerier, skyltleverantörer med flera.
Det är meriterande om du har erfarenhet av vetenskapskommunikation eller vana av vetenskapliga skrifter/ett vetenskapligt språk alternativt om du har förståelse för vetenskapliga samlingar och/eller botaniska samlingar.
Vi söker dig som är strategisk, utvecklingsinriktad och nytänkande. Du ser möjligheter, är prestigelös och bra på att nätverka och samarbeta. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrigt
Chefsrekrytering inom Botaniska trädgård följer chefsrekryteringsprocessen i Västra Götalandsregionen och vi utgår från regionens fyra grundläggande chefskriterier Värdegrundsbaserat chefskap, Mål och resultatorienterat chefskap, Kommunikativt chefskap, Utvecklingsorienterat chefskap. Som en del av urvalsprocessen sker djupintervju och testning vid regionens Center för chefsrekrytering i Göteborg
Observera att våra kontaktpersoner är tillbaka 14 augusti. Var vänlig att respektera kontaktpersonernas ledighet.
Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland.
Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt.
Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktionDu kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/native/Jobba%20hos%20oss.pdf%20
Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.
Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.