OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs Stadshus AB (Stadshus) svarar sedan 2014 för ägarstyrningen av samtliga kommunala bolag i Göteborgs Stad. Bolagen är strukturerade i sju kluster/underkoncerner, tre regionala bolag, två interna bolag samt Boplats. Koncernen har totalt 34 hel- eller majoritetsägda verksamhetsdrivande bolag varav 13 bolag är direktrapporterande till Stadshus. Totalt arbetar omkring 6500 personer i stadens bolag.
Bolagen verkar relativt självständigt inom ramen för av kommunfullmäktige beslutat ägardirektiv och budget. Stadshus uppdrag är att stärka och effektivisera den politiska styrningen av bolagen och genom ägarstyrningen stödja bolagen i deras verksamhetsuppdrag. Syftet är att tillsammans utveckla bolagens och den samlade koncernens förmåga att leverera nytta för Göteborg och dess boende, besökare och näringsliv samt medverka till utvecklingen av ett hållbart göteborgssamhälle.
Stadshus består av ett tiotal medarbetare och har en politiskt tillsatt styrelse där flertalet ledamöter även ingår i kommunstyrelsen. Verksamheten leds av vd jämte vice vd. Göteborgs Stads filial i Bryssel med tre medarbetare är organisatoriskt tillhörig Stadshus.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som handläggare/policy officer på Gothenburg European Office innebär att du, genom kunskap om Göteborgs Stads verksamhet och intressen, och genom omvärldsbevakning i Bryssel av EU-lagstiftning och EU-finansiering, kan analysera möjligheterna för Göteborg att påverka lagstiftning eller finansiera utvecklingsprojekt.
Du deltar i kontorets bevakning av Göteborgs Stads prioriterade intresseområden, och specifikt de sociala frågorna och utveckling inom dessa områden. I samarbete med kollegor tar du fram budskap och dialogplan för att driva Göteborgs Stads specifika intressen i Bryssel gentemot EU:s institutioner, och i samverkan med andra.
Du samarbetar med kollegor för att utveckla projekt och du hittar europeiska samarbetspartners. Tjänsten innebär också utförande och effektivisering av kontorets administration, såsom till exempel dokumenthantering, bokföring/ekonomi och kontakter med leverantörer.
Tjänsten kan innebära resor till Göteborg.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant akademisk utbildning, med fördjupande kunskaper om EU och kommunikation. Du utrycker dig bra i skriftlig och muntlig presentation på både svenska och engelska, Du har minst ett års arbetslivserfarenhet i Bryssel från EU:s institutioner, och ett stort intresse för EU-samarbetet, kommunikation och samhällsutveckling på lokal nivå.
Du ska vara driven, positiv, ta egna initiativ och ha förmåga att engagera och samarbeta med andra. Eftersom vi är ett litet kontor i en dynamisk internationell miljö, trivs du med omväxlande uppgifter, emellanåt med högt tempo, och är bra på att skapa nya kontakter och prioritera det som är viktigt. Eftersom administration innebär ett stort ansvar ska du vara pålitlig och noggrann, med ett sinne för detaljer. Du ska ha erfarenhet från att självständigt skött administrationen på ett mindre kontor.
Meriterande
• Erfarenhet av att arrangera seminarier och workshops
• Grundläggande kunskaper i franska, utöver svenska (C2) och engelska (C2)
• Brett nätverk i Bryssel
• Erfarenhet från kommunalverksamhet och socialpolitik
• Erfarenhet av att arbeta med innehållshanteringssystem så som Mailchimp och wordpress
• Erfarenhet av att ha jobbat med strategisk kommunikation
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i hjärtat av EU-kvarteren. Du kommer ingå i ett litet tight dynamiskt team, och vi ger dig möjligheter att utvecklas professionellt.
Utöver det närmaste teamet, jobbar vi nära kollegorna på förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad och med våra partnerorganisationer Lindholmen Science Park, Johanneberg Science Park och Chalmers. Vi delar kontorslokal och har ett gott samarbete med Västra götalandsregionens Brysselkontor, och samarbetar ofta med andra region- och representationskontor i Bryssel.
Urval och intervjuer kommer ske löpande under processen fram till sista ansökningsdag, så du är välkommen att skicka din ansökan så snart som möjligt!