OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja kunskapen och intresset för Sveriges historia samt att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår verksamhet ska vara en angelägenhet för alla människor i samhället. Hos oss finner du en familj av välkända museer: Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba bruksmuseum. Inom myndigheten finns också uppdragsverksamheten Arkeologerna med kontor runt om i landet.
Historia är både roligt, viktigt och spännande. På Statens historiska museer brinner vi för att väcka intresse och sprida kunskap om Sveriges historia. Nu söker vi en grafisk formgivare som vill vara med och forma framtidens kommunikation för att nå ut med vårt erbjudande till så många som möjligt. I det här jobbet tar du historien in i framtiden.
Som grafisk formgivare arbetar du med de välkända och omtyckta museer som ingår i myndigheten, med ett särskilt fokus på Hallwylska museet, Livrustkammaren och Skoklosters slott. Du kan även komma att arbeta med de andra varumärkena på sikt. Du deltar i att utveckla och formge kommunikationen både i museernas utställningar och i marknadsföringen. I tjänsten ingår att ha kontakt med tryckeri och andra externa leverantörer. I din roll arbetar du praktiskt med olika kommunikationsfrågor samtidigt som du medverkar till att utveckla den strategiska kommunikationen för museerna. Vi vill att du ska göra skillnad med ditt arbete.
Du har:
• Flerårig erfarenhet som grafisk formgivare från en innehålls- och kunskapsdriven organisation, byrå, företag eller ideell verksamhet.
• Erfarenhet av att hantera kommunikationsfrågor ur såväl ett operativt som strategiskt perspektiv.
• Relevant och gedigen utbildning inom området.
• Goda kunskaper i InDesign, Photoshop och Illustrator. Det är meriterande om du behärskar grafisk formgivning av rörligt material för publicering i digitala kanaler.
• Arbetat med grafisk form för rumslig gestaltning såsom skyltar och storformat.
• God typografisk kunskap
• God samarbetsförmåga och ett coachande förhållningssätt. Ett högt tempo stimulerar dig, du är självgående och strukturerad. För dig är det självklart att jobba i team.
• Goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du behärskar flera språk.
• Ett användar- och tillgänglighetsperspektiv på ditt uppdrag.
Vi har:
• Starka varumärken som, genom dig, vill komma ut med sina erbjudanden ännu bredare.
• En proffsig och kreativ avdelning bestående av ett 20-tal medarbetare - kommunikatörer, projektledare, produktionsledare och butiksutvecklare.
• En myndighet med höga ambitioner där du får stora möjligheter att utveckla och påverka verksamheten inom ditt område.
• Stor och bred kunskap om vår historia, inte minst genom alla våra medarbetare. Vi vill göra vår expertkompetens tillgänglig för fler.
Tjänsten är en tillsvidareanställning och på heltid, med sex månaders provanställning. Tillträde den 1 december 2022 eller enligt överenskommelse. Upplysningar om tjänsten lämnas av Fredrik Lindén, avdelningschef Kommunikation och utställningar, tel. 0706-670082, Jenny Marchi, grafisk formgivare, tel. 08-519 55 645 samt Cecilia Carenfelt, HR-specialist, tel. 08-402 30 06.
Välkommen med din ansökan, cv, och arbetsprover (i pdf-format, max tre exempel)