Granskare till överförmyndarkansliet

Granskare till överförmyndarkansliet

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 9000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi.

Inom överförmyndarkansliet arbetar vi med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som själva inte kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller tillse person, såsom t ex underåriga, gamla, sjuka och personer med funktionsnedsättning. Överförmyndarkansliet består av tio medarbetare där vi tillsammans tar ansvar för vår verksamhet och hjälper varandra. Vi sitter placerade i rådhuset vid Stora torg i Halmstad.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta för människors rätt till rättssäkerhet? Älskar du siffror i kombination med människor? Överförmyndarkansliet söker nu en pedagogisk och relationsskapande granskare till sitt team.

Som granskare arbetar du i huvudsak med att utöva tillsyn över förmyndarskap, godmanskap och förvaltarskap. Det innebär att du granskar inlämnade redovisningshandlingar så som förteckningar, årsräkningar, sluträkningar samt huvudmäns näringsverksamheter så som bokslut. Du lägger stor vikt vid att granskningen av redovisningshandlingarna sker på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt den rutin som finns framtagen. I rollen som granskare är du ett viktigt stöd för ställföreträdarna och du vägleder dem i arbetet kring redovisningshandlingar men även i andra uppgifter. Du beslutar även om rätten till arvode för ställföreträdare efter granskning.

I rollen förväntas du bidra till utveckling av våra processer och rutiner samt skapa styrdokument inom ramen för ditt uppdrag. Det ingår också att skapa utbildnings- och informationsmaterial samt hålla i utbildningar för ställföreträdare.

KVALIFIKATIONER
Som person är du trygg i dig själv och trivs med att arbeta självständigt. Du är empatisk och har förmågan att skapa goda relationer och komma bra överens med personer på alla nivåer. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig. Du är skicklig på att göra det svåra lättbegripligt och kan förmedla ditt budskap på ett tydligt sätt anpassat efter målgrupp. Detta gör du med lätthet både skriftligt och muntligt. Vidare är du van vid att hålla dig till deadlines och följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Du är stresstålig och har förmågan att växla upp arbetstempot om verksamheten kräver det. En stor del i ditt arbete är att möta personer i svåra situationer varför du är en varm person med förmågan att ha kontroll över dina känslor och sätta människan i fokus.

För att lyckas i rollen som granskare har du en högskoleutbildning inom ekonomi. Vi har som krav att du har någon form av tidigare arbetslivserfarenhet. Det är meriterande om du har utbildning som redovisningsekonom, har erfarenhet av myndighetsutövning eller granskning inom överförmyndarens verksamheter. Då tjänsten innefattar mycket kommunikation ser vi att du har en god kunskap i svenska i både tal och skrift.

ÖVRIGT
Carolina har semester till och med 8 augusti. Hon är tillgänglig för frågor på förmiddagarna mellan 8/8-12/8.

Joakim har semester från v. 29 och då vänder du dig med frågor till Vision Direkt 0771-44 00 00.

Therese har semester från v. 29 och då vänder du dig till SSR på 08-6174400.

Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Då en granskare arbetar med personer i beroendeställning och deras ekonomi kommer det utföras kreditupplysning och begäras utdrag ur belastningsregistret på slutkandidat.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


Haga Ekonomi söker auktoriserad revisor

Haga Ekonomi söker auktoriserad revisor

14 oktober 2024

Haga Ekonomi söker revisorsassistent

Haga Ekonomi söker revisorsassistent

14 oktober 2024