OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en granskningsansvarig för område samhällsviktig verksamhet till myndighetens enhet för utländska direktinvesteringar (UDI). Enheten för utländska direktinvesteringar arbetar med att granska utländska direktinvesteringar inom flera olika skyddsvärda områden. Samhällsviktig verksamhet utgör ett sådant skyddsvärt område.
Arbetsbeskrivning
Som granskningsansvarig inom området samhällsviktig verksamhet ansvarar du för och samordnar handläggning, analys och granskning av inkomna ärenden, det vill säga anmälningar om utländska direktinvesteringar i Sverige. Du är en viktig del i det operativa arbetet och ansvarar för helhetsbedömningen av varje ärende inom ditt område. Du arbetar självständigt fram beslutsunderlag samt är föredragande inför beslut. Arbetsuppgifterna utförs i nära dialog med enhetens analytiker och handläggare samt genom samverkan med andra myndigheter. Du kommer även att arbeta med enhetens verksamhetsutveckling inom ditt ansvarsområde.
Kvalifikationer
• Examen inom relevant område från högskola/universitet eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• Intresse av utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik
• Flerårig dokumenterad erfarenhet av ärendehandläggning- eller utredningsarbete
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på såväl svenska som engelska i tal och skrift
Meriterande
• Aktuell och relevant erfarenhet som utredare eller analytiker inom sektorerna energiförsörjning, livsmedelsförsörjning och finansiella tjänster
• Goda kunskaper om samhällsviktig verksamhet, samhällets krisberedskap och totalförsvaret från till exempel Försvarsmakten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), länsstyrelse eller annan statlig myndighet eller motsvarande förvärvad kunskap från privat sektor
• Erfarenhet av processtyrt arbete eller projektledning
• Erfarenhet av att skriva och föredra beslutsunderlag
• Kunskaper i flera språk
Som person är du initiativrik och bra på att strukturera ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och förmåga att snabbt sätta dig in i omfattande information och komplexa sammanhang. Du är bra på att se helheten och göra nödvändiga prioriteringar. Du är också noggrann och har erfarenhet av att arbete under tidspress och att leverera inom utsatta tidsramar. Du har god samarbetsförmåga och är intresserad av att arbeta med verksamhetsutveckling.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är en tillsvidareanställning. ISP tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. För att arbeta på ISP krävs svenskt medborgarskap. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Om Inspektionen för strategiska produkter (ISP)
ISP är en statlig myndighet med uppdrag inom svensk utrikes-, försvars- och säkerhetspolitik. Myndigheten är tillstånds- och tillsynsmyndighet när det gäller krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden samt nationell myndighet för kemvapenkonventionen. ISP har uppdrag som nationell kontaktpunkt avseende informationsutbyte i EU gällande utländska direktinvesteringar. Sedan den 1 december i år har myndigheten uppdrag gällande granskning av utländska direktinvesteringar inom skyddsvärda områden (prop. 2022/23:116). Vidare hanterar ISP riktade sanktioner och deltar i internationellt samarbete samt ger Regeringskansliet stöd och bistånd inom angivna områden. Läs mer om oss på isp.se.
Myndigheten strävar efter att bibehålla en jämn köns- och åldersfördelning och att få en ökad mångfald. ISP erbjuder dig en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter och förmåner som t.ex. flexibel arbetstid och möjlighet till friskvård. Utöver sedvanliga förmåner för statligt anställda, som fler semesterdagar enligt avtal och ersättning för vissa läkemedel, kan du som anställd vid ISP få friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år. Då en stor del av arbetsuppgifterna omfattar sekretessbelagd information är möjligheterna till distansarbete begränsade.
Ansökan
Du ansöker genom att trycka på knappen "ansök" nedan. Ansökan ska ha inkommit senast den 8 januari 2024. Ange referensnummer 2023-9.2-0081.
Enligt Riksarkivets föreskrifter gallras ansökningshandlingar från ej antagna sökande två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Juridik och tillsyn Tobias Bergkvist
08-406 31 13
Chef Stödverksamheten AnnaSara Holmgren
08-406 31 03
Ekonomihandläggare Tommy Spångö
08-406 31 12