Gränslös CFO sökes!

Gränslös CFO sökes!

Arbetsbeskrivning

För oss på Särnmark är transparens inte bara ett sådant där ord vi slänger oss med. Det är en affärskritisk förtroendefråga eftersom vi är verksamma i en bransch där oseriösa aktörer tidigare haft ovanan att använda de funktionsnedsattas — och andra skattebetalares — pengar till egna fräna bilar, exklusiva rävjakter och skrytbyggen. Nu söker Särnmark en koncern-CFO som bland annat kommer vara ansvarig för att vårda och utveckla de rutiner och processer som ger våra kunder o b e g r ä n s a d insyn i den ekonomi som berör deras personliga assistans.

 Särnmark grundades i början av 1990-talet av Mikael Särnmark och hans dåvarande assistent, Cecilia Ekholm. På grund av en olycka hade Mikael åsamkats en förvärvad hjärnskada samt en efterföljande vårdskada som gjorde honom halvsidesförlamad. Under flera år var Mikael missnöjd med sin hemtjänst. Det stöd han fick hjälpte honom bara att överleva medan Mikael krävde sin rätt att fortsätta leva sitt liv – trots funktionsnedsättningen.

 Idag är Särnmark en koncern som består av fyra bolag som har en omsättning på över 600 miljoner med 3500 anställda runtom Sverige, och i Spanien. Men vi hade aldrig kunnat bedriva personlig assistans över huvud tag om det inte vore för att politikerna till slut lyssnade på Mikaels väl avvägda argument (och tjat). Inom ramen för ett pilotprojekt tillät Östermalms Stadsdelsförvaltning Mikael att anställa sina egna personliga assistenter. Genom sitt entreprenörskap bidrog Mikael och Cecilia till vad som kom att bli LSS (Lagen om Stöd och Service till vissa funktionsnedsatta).

 Som CFO på Särnmark är du utöver ansvaret att vårda och utveckla vår ekonomiska transparens, också ansvarig för organisationens ekonomi- och IT-funktion i sin helhet, vilket ställer särskilt höga krav på tidigare erfarenheter av reglerade branschers komplexitet. Som CFO arbetar du nära VD, Marika Philipson, styrelse och ägare. En viktig del i ditt jobb är att arbeta proaktivt med analys, budget och prognos, samt stödja vår VD gällande strategiarbete och affärsutveckling.

Särnmarks CFO sitter i koncernens ledningsgrupp.

 Arbetsuppgifter specifikt:



• Granskning av den löpande redovisningen
• Koncernredovisning
• Framtagande av månadsrapportering och årsbokslut
• Framtagande av samt uppföljning av nyckeltal
• Upprätta budget och prognoser
• Löpande analyser av verksamheten
• Stöd till verksamhetschef och ledning
• Leda och fördela det administrativa arbetet inom ekonomi och IT
• Leda och övervaka arbetet med koncernens samtliga leverantörer
• Leda utvecklingen och implementeringen av nya IT-system

Bakgrund och erfarenheter

• Akademisk utbildning
• Gedigen ekonomierfarenhet med mycket goda kunskaper inom såväl koncernredovisning som controlling/analys
• Mycket god kunskap inom redovisning, 10 år+
• Ledarerfarenhet, 5 år+
• Erfarenhet av att själv göra årsredovisning
• Erfarenhet och kunskap i moms/skattefrågor är meriterande
• Erfarenhet av att arbeta i en komplex och reglerad verksamhet är meriterande
• Bra med erfarenhet från en organisation med många kollektivanställda

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Du omfattas av kollektivavtal.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Arenastaden (Solna). Resor till övriga kontor ute i landet kan förekomma. Särnmark är medlem i Diversity Charter och arbetar aktivt för att utveckla en jämställd och jämlik arbetsplats, som är fri från diskriminerande strukturer.

Ansökan
Vi ser fram emot din ansökan! Inkludera ett kort personligt brev samt CV. Eventuella frågor besvaras av VD Marika Philipson, som du kan nå via marika.philipson@sarnmark.se. OBS! Urval sker löpande (skicka gärna din ansökan så snart som möjligt).

Om Särnmark
Särnmark är ett av Sveriges äldsta företag inom personlig assistans. Vi arbetar med utgångspunkt i en tydlig och uttalad värdegrund och vår främsta drivkraft är att skapa de bästa förutsättningarna för en personlig assistans som är anpassad efter varje persons unika behov. Särnmark har idag över 3500 medarbetare och verksamhet runtom Sverige. Särnmarks huvudkontor ligger i Solna men vi har även kontor i Uppsala, Gävle, Höör, Linköping, Kinna, Sundsvall, Uddevalla, Karlstad och Visby.

Kontaktpersoner på detta företaget

Särnmark Assistans Särnmark Assistans, Särnmark Assistans
Särnmark Assistans
HR-ansvarig Karolina Carrick
08-505 920 16
Carina Molin, Assistansrådgivare
072-0653699 eller 054-7773774
Carina Molin, Assistansrådgivare
072-065 36 99 eller 054-777 37 74

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Särnmark Assistans AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 september 2021
  • Ansök senast: 30 oktober 2021

Besöksadress

Solna
None

Postadress

Smidesvägen 7, 3tr
Solna, 17141

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024