OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du ett brinnande intresse för digitala tjänster och trivs som bäst när du analyserar och kommunicerar siffror som bidrar till såväl användartillväxt som spridning av nyttiga lärdomar och insikter internt? Då kan det här vara drömjobbet för dig.
Mediebranschen har varit i förändring länge och fortsätter att så vara. Vi på Sveriges Television jobbar väldigt målmedvetet med vår publik, våra användare och deras behov i fokus och är väldigt stolta över att våra tjänster används av så många och över att våra varumärken har en så stark position.
Men: vi vill bli ännu bättre på att arbeta data- och insiktsdrivet med att optimera såväl vårt innehåll och utbud som våra tjänster och därför utökar vi nu vår analysavdelning med en ny spännande roll på SVT Nyheter.
Om SVT Nyheter
SVT Nyheter har oerhört stark position på den svenska nyhetsmarknaden. Vi når i snitt 5 miljoner unika användare i veckan och våra tre deskar på Nyheternas onlineavdelning jobbar hungrigt med att leverera Sveriges bästa breakingnyhetstjänst.
I takt med att vi vuxit allt större så ökar vikten av analys och att förstå våra användares behov ännu bättre.
Om rollen
Som growth-analytiker vill vi att du blir nyckelpersonen i att hjälpa oss att göra data till en naturlig del av det redaktionella samtalet. Du ska vara med och coacha och utvärdera såväl som hjälpa till att formulera utmaningar och insikter, i nära samarbete med våra redaktörer på onlineavdelningen.
I den här rollen kommer du att ha många olika kontakter i vår organisation. Du sitter på riksnyhetsredaktionen men kommer också att jobba tillsammans med SVT Sport och SVT Lokala Nyheter.
Personen vi letar efter bör vara…
…en vass analytiker som både trivs med att driva längre projekt och att ta egna, snabbare initiativ.
Vi vill gärna att du är en stark kommunikatör, social, effektiv, ansvarstagande, känner stark passion för analys och att du trivs i en miljö med högt i tak.
Du bör ha ett par års arbetserfarenhet av en liknande roll med analytiskt arbete i en redaktionell miljö samt erfarenhet av A/B-testning och kunskaper om SQL och Tableau. Du får gärna ha akademisk utbildning inom beteendevetenskap, statistik, datamodellering eller likvärdig relevant utbildning.
Ansökan
Tveka inte att skicka in din ansökan! Urvalsprocessen sker löpande och vi kan komma att påbörja intervjuerna innan sista ansökningsdatum, så vänta inte med att anmäla ditt intresse.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde omgående/enligt överenskommelse. Provanställning kan tillämpas.
I denna rekrytering samarbetar SVT Nyheter med Jefferson Wells. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Sophie Karlsson på sophie.karlsson@jeffersonwells.se 0722 - 38 51 07 alternativt Therese Thunström på therese.thunstrom@jeffersonwells.se 0730 -62 33 72.