OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
Dagen inleds med morgonfritids där eleverna erbjuds aktivitet som ger en god start på skoldagen. Innan skolan börjar är man på skolgården och där fritidshemslärarna ansvarar för aktivitet innan eleverna går in i klassrummet.
Under förmiddagen är man i klass och arbetar tillsammans med pedagogerna för att förstärka och stötta undervisningen enskilt eller i grupp efter den samplanering man gjort.
Förmiddagsrasten och lunchrasten är mycket viktiga eftersom det är dagens svåraste lektion. Här är lärare fritidshemslärarna ansvariga för att planera och aktivt genomföra aktiviteter som planerats i arbetslaget.
Efter egen rast och ställtidsmöte öppnar fritidshemmen och här erbjuds aktiviteter som ger skolan ett heldagslärande och ett lustfyllt lärande och elevdelaktighet.
Dagen avrundas med stängningsfritids och innan de sista eleverna går hem har man högläsning.
Fritidshemslärarna arbetar efter ett schema där både öppning och stängning är en del av schemat.
Fritidshemmet är uppdelat i tre hemvisten där det ena hemvistet är klubben dvs för elever från år 4-6.
Vem är du?
Krav:
- Du har examen och lärarlegitimation.
- Du är väl förtrogen med fritidshemmets läroplan.
- Du har förmågan att uttrycka dig väl i det svenska språket i såväl tal som skrift.
Meriterande:
- Du har arbetat på fritidshem.
- Du har erfarenhet av utomhuspedagogik och har erfarenhet av rastverksamhet.
Personliga egenskaper:
- Du är samarbetsorienterad och ser vikten av att driva utvecklingen på fritids och skola tillsammans med andra kollegor.
- Du har ett prestigefyllt förhållningssätt i ditt samarbete med andra.
- Du har förmåga att leda en grupp på ett sätt som visar struktur, relation, trygghet, förståelse, sammanhang och ordning ligger i fokus.
- Du är strukturerad och organiserad, men är samtidigt flexibel och beredd att ändra i allt det som kan hända under en skoldag.
- Du har en god förmåga att få elever att känna tillhörighet och inkluderade.
- Du har en god förmåga att få kontakt och samarbeta med vårdnadshavare.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
På Ronnaskolan arbetar vi för att du ska få rätt förutsättningar att utföra ditt arbete och trivas på jobbet. Vi erbjuder vi dig arbete med skickliga kollegor som du tillsammans bygger och utvecklar fritidshemmet.
Skolans ledning arbetar med öppna dörrar och har eleverna i centrum, stöttar verksamheten och ser dig som en viktigt pusselbit i arbetet med att eleverna ska få en lyckad skolgång. Södertälje kommun har en utvecklingslärare som arbetar med fritidshemmet och ett nätverk där man fortbildar och lär av och med varandra.
Välkommen till oss!
Ronnaskolan är en F–9-skola med drygt 650 elever, och är en av Sveriges mest spännande arbetsplatser.
Vi verkar i en mångkulturell miljö, och har förmånen att få arbeta med människor från många olika länder, vilket ger skolan en enorm dynamik. Mötet mellan olika individer berikar till utveckling. Genom samtal skapas en positiv förväntan och nyfikenhet för alla människors olikheter och individens förutsättningar. Våra elever är ambitiösa och intresserade och våra lärare skickliga, engagerade och hängivna.
Trygghet, relationer och kreativa lärandemiljöer anser vi är förutsättningar för elevernas utveckling och lärande. Det är viktigt att varje elev på Ronnaskolan ska känna sig sedd och respektfullt bemött utifrån sina egna unika förutsättningar. I deras lärande ska fokus ligga på elevernas styrkor och vi arbetar på ett främjande och förebyggande sätt för att ge dem de förutsättningar de behöver för en lyckad skolgång. Som stöd har vi ett drivet EHT-team som strävar efter att ge den stöttning och den hjälp som behövs på såväl individ- som gruppnivå. Vårt EHT-team består av två specialpedagoger, två skolsköterskor, en kurator, en SYV och två stormentorer samt ledningen; tre biträdande rektorer samt rektor som alla arbetar på skolan på heltid. Till vårt förfogande och stöd har vi även en skolpsykolog och skolläkare.
På Ronnaskolan arbetar vi med att utveckla nya strategier för lärande, att skapa utrymme för lärare att arbeta med undervisning, uppföljning och kvalitativ formativ bedömning. Samtliga lärare har ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för att möta våra elever i deras behov.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Bakgrundskontroller görs regelbundet på samtliga våra anställda.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster